Jak si vybrat tu pravou elektrokoloběžku a na kterou již potřebujete řidičák

Středně velké elektrokoloběžky mohou dosahovat dojezdu kolem 40-80 km / CZC
Součástí rozvoje elektromobility je i rostoucí zájem o elektrokoloběžky. První modely byly vyvinuty již v 90. letech minulého století, ale tehdy o jejich pořízení téměř nikdo neuvažoval.

Kdy ovšem vybrat elektrokolo a kdy koloběžku? To je pravděpodobně první otázka, kterou byste si měli položit. Budete jezdit do kanceláře nebo vás lákají horské výlety? Faktem je, že oba zmíněné prostředky vás mohou vyvézt i na celodenní výlet. Kolo je dle webu CZC všestrannější, můžete se s ním vydat do terénu na nezpevněné cesty a vyjedete s ním i kopce s velkým převýšením.

Ve prospěch koloběžek mluví naopak nižší cena a menší rozměry vhodné při uskladnění v bytě či kanceláři. Koloběžky mají menší kola a jsou určeny pro cestování po zpevněných cestách a při plánování výletu na koloběžce je proto třeba lépe plánovat. Lehčí terén zvládají lépe elektrokoloběžky s většími koly, kterých není na trhu mnoho. Zajímavou volbou z tohoto pohledu je například Eljet EVO16. Některé speciální terénní elektrokoloběžky mají robustní pneumatiky, které zvládnou i jízdu na nekvalitnějších cestách. Nenechte se však mýlit jejich označením, do skutečného terénu se s nimi nevydávejte.

Stanovte si očekávání: Na cestu do práce nebo delší výlety?

Před pořízením elektrokoloběžky je třeba si stanovit očekávání. Na trhu jsou městské modely i koloběžky určené na delší až dlouhé cesty a také sportovní varianty. Některé modely s dlouhým dojezdem nabízí například i pohodlné sedadlo a umožňují nastavit výšku řídítek či polohu nohou. Kromě toho se neustále zlepšují také bezpečnostní prvky elektrokoloběžek, jako jsou světla umožňující cestování za tmy, lepší brzdové systémy, odpružení tlumící nárazy a další prvky.

Neustálé vylepšování konstrukce a komfortu cestování

Výrobci vylepšují všechny části elektrokoloběžek s cílem zlepšit komfort i odolnost. „Moderní elektrokoloběžky využívají často lehké materiály, jako je hliník nebo uhlíková vlákna, a také lehčí a současně výkonnější baterie. Takové modely kombinují pevnost s nízkou hmotností, nabízejí výbornou ovladatelnost a umožňují snazší přenášení koloběžky. V posledních letech došlo také k vylepšení odpružení a kvality kol. Pneumatiky jsou často vybaveny lepší ochranou proti propíchnutí, což snižuje riziko defektu,“ konstatuje Krejča z CZC.

Z Prahy na Slapy a zpátky?

V minulosti měly elektrokoloběžky většinou dojezd omezený na několik málo desítek kilometrů na jedno nabití. Díky posunu technologií baterií a materiálů se toto omezení u moderních modelů výrazně posouvá a některé koloběžky nyní nabízejí dojezd i přes 100 km. I zde je třeba definovat si před koupí potřeby a očekávání. Menší, kompaktní elektrokoloběžky určené pro městskou dopravu nabízejí obvykle dojezd kolem 20 až 40 km. Středně velké elektrokoloběžky mohou dosahovat dojezdu kolem 40-80 km. Výkonnější a dražší modely nebo speciální off-road elektrokoloběžky mohou nabízet dojezd přes 100 km.

Rychlost

V minulosti poskytovaly elektrokoloběžky většinou často výkon kolem 200 až 500 wattů. V současnosti se však objevují modely s maximálním výkonem přesahujícím 1000 wattů a ty výkonnější elektrokoloběžky dokonce nabízejí výkon přes 2000 wattů. Maximální rychlost elektrokoloběžek byla dříve často omezena na 20-30 km/h. V současnosti existují elektrokoloběžky, které mohou dosahovat rychlostí nad 40 km/h a některé sportovní modely dokonce dosahují rychlostí přes 60 km/h. To otevírá samozřejmě otázky kolem bezpečnosti, protože taková rychlost s sebou nese mnohem vyšší riziko vážných nehod, zvlášť při jízdě bez bezpečnostních doplňků.

Vliv použité baterie na dojezd a rychlost dobíjení

Z pohledu praktického využití elektrokoloběžky je spolu s konstrukcí nejdůležitější vestavěná baterie. Dřívější elektrokoloběžky se často spoléhaly na olověné baterie, které jsou těžké a disponují omezenou kapacitou. Dnes přechází stále více elektrokoloběžek na mnohem efektivnější baterie lithiové a nabízí při nižší hmotnosti delší dojezd, ve spojení s vyšším výkonem lepší zrychlení a v neposlední řadě i rychlejší dobíjení. Ve srovnání s olověnými bateriemi, které potřebují mnohdy k plnému nabití i několik desítek hodin, stačí ve spojení s moderními technologiemi rychlého nabíjení dosáhnout plné kapacity lithiové baterie během relativně krátké doby. Přesný čas nabíjení závisí na kapacitě baterie, výkonu nabíječky a podmínkách nabíjení, některé elektrokoloběžky umí v optimálních podmínkách nabít baterii s využitím funkce rychlodobíjení na plný výkon za 2-4 hodiny. Standardní nabíjení může trvat o něco déle, například 4-6 hodin.

Které modely kupují Češi nejvíc

Výběr je samozřejmě ryze individuální záležitostí. „Cenové rozpětí elektrokoloběžek je přibližně od 7 do 24 tisíc korun. Pokud bychom měli hodnotit preference podle počtu prodaných kusů z letošního roku, je největší zájem o městské modely v cenách kolem 10 tisíc korun, aktuálním prodejním hitem na CZC je model Sencor Scooter One 2020,“ doplňuje Krejča z CZC. V cenové hladině mezi 10 až 14 tisíci lze dnes nalézt koloběžky s kvalitní lithiovou baterií, dojezdem kolem 50 km, motorem o výkonu až 500 wattů a systémem rekuperace, který shromažďuje energii z brždění a vrací ji zpět do baterie.

Tři často opomíjené parametry

Výkon, rychlost či dojezd jsou z pohledu uživatele samozřejmě velmi důležité vlastnosti a výběr je vždy do jisté míry kompromisem. Kromě uvedených najdete v technických parametrech ale také další parametry, které uživatelé mnohdy opomíjí. První z nich je nosnost. Přetěžován koloběžky může vést k jejímu poškození, zvláště pak při jízdě na nerovném povrchu, a rezerva je vždy výhodou. Většina koloběžek má maximální nosnost stanovenou na 100 až 120 kg. Z toho také jasně plyne, že koloběžky nejsou stavěny na jízdu ve dvou.

Druhý parametr, který by měli vzít v úvahu především zájemci bez garáže bydlící ve vyšších patrech, je hmotnost. Většinu modelů elektrokoloběžek jde složit a jsou v bytě velmi skladné, nicméně každý kilogram navíc se při přenášení pronese. Zvažte proto dobře, kdo bude koloběžku používat a přenášet. Hmotnost běžně dostupných koloběžek na trhu se pohybuje mezi 10 a 20 kilogramy.

Na výkonnou koloběžku jen s řidičákem

Legislativa související s provozem elektrokoloběžek není ještě úplně jednoznačná, nicméně jízda podléhá podle parametrů koloběžky různým pravidlům. Pokud je výkon menší než 1 kW a maximální konstrukční rychlost nepřesahuje 25 km/h, platí stejná legislativa jako na kole. Koloběžky se tedy mohou pohybovat na silnicích a cyklostezkách a do 18 let je vyžadováno použití přilby. Jízda na chodnících je v České republice zakázána.

„Pokud má ale koloběžka vyšší výkon nebo maximální rychlost, je už obecně považována za motorové vozidlo, na cyklostezku nesmí a uživatel musí mít přilbu, řidičské oprávnění a v zásadě také povinnou výbavu. Nově připravovaná směrnice Evropského parlamentu předpokládá, že od roku 2024 bude na takovou koloběžku třeba sjednat i povinné ručení. Během dovolených doporučuji prozkoumat zákonnou úpravu o používání elektrokoloběžek v dané zemi, pravidla se mohou lišit. Vyhnete se tak nepříjemným zážitkům s místní policií,“ zdůrazňuje Krejča.

Nerespektování pravidel silničního provozu při jízdě na elektrokoloběžce může vést i k vážným dopravním nehodám nebo nepříjemným postihům ze strany dopravní hlídky. Stejně jako cyklistům hrozí i zde až desetitisícové pokuty a pokud by řidič způsobil v opilosti nehodu, při které je zraněn další účastník, může jízda skončit i vězením.

Vyhněte se rizikovým faktorům

Už jsme si řekli téměř vše, dejme tomu, že máme vybraný konkrétní model a vyjíždíme. Přestože jsme na koloběžce, je třeba si uvědomit, že součástí dodržování předpisů při jízdě na veřejné komunikaci je také nulová tolerance alkoholu, který představuje jedno z největších nebezpečí v dopravě vůbec a je příčinou velkého množství dopravních nehod.

Pozornost snižuje také další nešvar spojený s jízdou na koloběžce – používání sluchátek. Pokud vyjíždíte mezi lidi, nikdy si je nenasazujte, snadno přehlédnete projíždějící auto nebo procházejícího chodce. A pokud se chcete vyhnout úrazům, dbejte zvýšené opatrnosti za mokra, a to především při jízdě na mokré dlažbě nebo při přejíždění tramvajových kolejí. Ale dost poučování, je čas vyjet.

Zdroj: CZC

Mohlo by vás zajímat

Reklama