Více než čtvrtina Čechů je ochotná poskytnout své osobní informace, pokud dostanou něco zdarma

 
Další 1 fotografie v galerii
Zaměstnavatelé čím dál častěji vyhledávají osobní profily na sociálních sítích svých případných zaměstnanců / Pixabay
Až dvě třetiny českých internetových uživatelů se domnívají, že úplné soukromí je v dnešním digitálním světe nemožné. Možná i proto nemají takovou snahu si jej hlídat, a naopak se rozhodnou na svých osobních datech vydělat.

Lehkovážné šíření a sdílení dat na internetu pro krátkodobé cíle může mít ale dalekosáhlé následky. Když se osobní data dostanou do rukou kybernetických zločinců, mohou totiž nastat velké potíže.

I přes to je více než čtvrtina Čechů (27 %) ochotná je sdílet s někým cizím výměnou za to, že dostane něco zdarma. Třetina lidí (40 %) je u nás dokonce ochotná za peníze poskytnout zcela neznámému člověkovi kompletní přístup ke svým soukromým údajům.

Bezpečnostní problém okolo sdílení osobních informací názorně ilustruje nedávná kauza okolo tweetů Jamese Gunna nebo Kevina Harta. Připomíná, jak zcela nepředvídatelné následky a negativní dopad především pro pověst a kariéru mohou mít dobrovolně sdílená data na veřejnosti.

Zaměstnavatelé také čím dál častěji vyhledávají osobní profily na sociálních sítích svých případných zaměstnanců, aby si zjistili jejich sociální status, prestiž a celkové vystupování. I proto by si lidé měli dávat všeobecně větší pozor, co a v jaké míře o sobě a své práci na Facebooku, Instagramu nebo LinkedInu sdílejí.

Průzkum společnosti Career Builder totiž dokládá, že 57 % zaměstnavatelů se rozhodlo nepřijmout kandidáty na základě jejich sebeprezentace na sociálních sítích. 34 % jich pak uvedlo, že muselo napomenout nebo propustit zaměstnance kvůli obsahu, který veřejně sdíleli online.

Pokud se osobní informace dostanou prostřednictvím internetu do nesprávných rukou, může mít taková situace nemilé následky v reálném světě. Například průzkum společnosti Kaspersky Lab odhalil, že se k datům bezmála třetiny (31,8 %) českých uživatelů dostal někdo cizí bez jejich povolení.

U třetiny z nich (36 %) se tato situace projevila vyšší mírou stresu. Ten se u mladých objevil dokonce ve 42 % případů. 21 % lidí pak kvůli tomuto narušení soukromí přišlo o své peníze. Čtvrtinu uživatelů navíc obtěžoval spam nebo nevyžádané reklamy.

Mohlo by vás zajímat

Reklama