Budeme za internet platit? Konec cookies se dotkne všech

Pokud Google Chrome v příštím roce zruší soubory cookie, pocítí to samozřejmě i uživatelé / Brilo
Na počátku roku se hovořilo o tom, že lišta cookies v prohlížeči Chrome bude zrušena. Tato změna byla původně plánována na rok 2022, pak posunuta na rok 2023.

Cookies lišta ovšem zatím zůstává nedotčena a plánované ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Google Chrome bylo opět posunuto, zatím na začátek roku 2025.

Provozovatelé webů a reklamní agentury se na takovou změnu připravují, a to už od roku 2022, kdy ke zrušení mělo dojít poprvé. „Uživatele se snaží naučit, aby používali přihlášení, což není nejšťastnější cesta ve chvíli, kdy by se museli přihlašovat ke každému webu či dávali souhlas se zpracováním svých dat pro cílení reklamy. A řekněme si upřímně, ne každý návštěvník webu to udělá s radostí,“ komentuje počínání marketérů David Zelenka, marketingový ředitel společnosti Brilo.

Například Meta už minulý rok přešla na model „pay or okay“. „Takový model jednoduše uživatelům dává na výběr ze dvou možností: dej souhlas, nebo zaplať,“ vysvětluje Zelenka. Meta možnost výběru komunikuje jako pozitivní „službu“ pro uživatele, reálně spíš neměla moc na výběr.

Evropské úřady pro ochranu osobních údajů nutily firmu ke změně, když zakázaly používání dat pro cílení reklam bez výslovného souhlasu uživatelů. Meta musí nyní na základě rozhodnutí Evropské unie získávat výslovné souhlasy a umožnit uživatelům používat služby i bez takového souhlasu. S takovým přístupem ale určitě opět nesouhlasí úřady pro ochranu osobních údajů. Uživatelé by měli mít nárok na otevřený obsah a bez cílené reklamy.

Po vzoru Googlu či Mety přichází s vlastním řešením i odborníci na lokální úrovni. Sdružení převážně českých vydavatelů Czech Publisher Exchange (CPEX) se chystá implementovat společný systém identity, který má nahradit tradiční cookies. Měl by umožňovat sledování uživatelů napříč různými webovými stránkami a aplikacemi, což by mělo být uživatelsky přívětivější a současně nabízet efektivnější cílení reklam. Výsledkem má být posílení konkurenceschopnosti vůči globálním technologickým gigantům a zároveň i zajistit soulad s novými pravidly ochrany soukromí a omezení sledování uživatelů.

Pokud Google Chrome v příštím roce zruší soubory cookie, pocítí to samozřejmě i uživatelé. Bez cookies se personalizovaná reklama stane méně cílenou. „Navíc s postupným rušením cookies a nastavováním nových pravidel, jako je třeba zmíněný consent mode (režim souhlasu), dochází ke zvláštní situaci, kdy v rámci boje za větší ochranu soukromí začínají uživatelé místo cookies (které neobsahují v podstatě žádná osobní data a není možné podle nich někoho jednoznačně identifikovat) poskytovat e-maily, telefonní čísla nebo adresu, což už jsou jednoznačně mnohem citlivější údaje,“ upozorňuje na odvrácenou stranu věci David Zelenka.

Zdroj: Czech Publisher Exchange, Brilo

Mohlo by vás zajímat

Reklama