Vzdušný most: Vědci zjistili, že bakterie mohou cestovat vzduchem tisíce kilometrů

Výsledky výzkumu mohou změnit způsob chápání šíření nemocí a bakterií / Pixabay
Předpoklady o migraci bakterií, ke které dochází prostřednictvím lidských a zvířecích nosičů, mohou být podle nového výzkumu neúplné. Nová studie zjistila, že mikroby mohou cestovat tisíce kilometrů i vzduchem.

Hypotéza vědců, označovaná jako „vzdušný most“, je založena na skutečnosti, že sekvence DNA nalezené v bakteriích z různých horkých pramenů po celém světě se ukázaly být identické.

„Náš výzkum naznačuje, že musí existovat mechanismus na planetě, který zajistí výměnu bakterií mezi vzdálenými místy,“ řekl Konstantin Severinov, hlavní výzkumník mikrobiologického institutu Waksman.

Výzkumníci studovali typ biologického podpisu známého jako „paměť bakterií“, která ukazuje, jak bakterie interagují s viry. Podle vědců se „vzpomínky“ předávají z bakterií infikovaných virem prostřednictvím oblastí bakteriální DNA nazývané CRISPR Arrays.

Studiem pořadí „vzpomínek“ mohou vědci přesně sledovat, jak bakterie interagují s okolními viry, což jí dává typ rozpoznatelného podpisu. Zatímco vědci očekávali, že geograficky rozdílné bakterie studované v testu budou obsahovat velmi rozdílné vzpomínky, zjistili, že mnoho z nich sdílí stejnou historii.

Ptáci a jiná zvířata byli z rovnice vyloučeni kvůli skutečnosti, že studované bakterie pochází jen z extrémně horké vody. „Protože bakterie, které studujeme, žijí ve velmi horké vodě - asi 160 stupňů Fahrenheita - na vzdálených místech, není možné si představit, že zvířata, ptáci nebo lidé je přepravují,“ řekl Severinov. „Musí být přepravovány vzduchem a tento pohyb musí být velmi rozsáhlý, takže bakterie na izolovaných místech mají společné vlastnosti.“

Vzorky byly odebrány z bakterií nalezených ve štěrku na Vesuvu; horkých pramenech na Etně v Itálii; horkých pramenech v regionu El Tatio v severním Chile a v regionu Termas del Flaco v jižním Chile; a horkých pramenech v Uzon caldera na Kamčatce v Rusku.

Podle vědců mohou výsledky výzkumu změnit způsob chápání šíření nemocí a bakterií, což ovlivňuje důležité epidemiologické studie, jako jsou například ty, které se týkají bakterií rezistentních vůči antibiotikům. Autoři studie také vyzývají k dodatečným zdrojům pro testování teorie vzdušného mostu prozkoumáním vzorků bakterií z různých částí atmosféry pomocí dronů nebo výzkumných balónků.