Můžeme si oddechnout: 50metrový asteroid podle vědců bezpečně mine Zemi 9. září

Podle ESA zmíněný asteroid 2006 QV89 nikdo po celých 10 let nesledoval / ESA
Asteroid, o němž vědci již dříve předpokládali, že může do Země jednou narazit, nás tentokrát mine. Proletí kolem nás letos 9. září, jak potvrdila organizace ESA (European Space Agency).

ESA díkybohu letos ještě vyloučila nebezpečí ze strany asteroidu označeného jako "2006 QV89" a také zjistila, že jeho dopad na Zemi i v budoucnu je spíše nepravděpodobný.

Podle ESA zmíněný asteroid 2006 QV89 nikdo nesledoval, protože od doby jeho objevení v srpnu 2006 nebyl vůbec pozorovatelný. I když se to zdá zneklidňující, tak ESA zjistila, že 9. září 2019 nás určitě nezasáhne, jelikož nebyl na kolizním kurzu, jak ukázala studie jeho budoucí trasy.

Vědci k tomu využili obrovský teleskop v Chile (Evropská jižní observatoř). Zde vědci také prověřili potenciální náznaky cesty, která by byla s námi kolizní. Dopadlo to pro nás ale dobře (tentokrát, ve vesmíru je ovšem podobná věc ale jen otázka času). Původní kalkulace přitom hovořily o šanci 1:7 000, že asteroid dopadne na Zemi právě 9. září. Nyní to ale ESA rozhodně popřela.

Dobrou zprávou je i to, že se nakonec ukázalo, že je tento asteroid menší, než ESA čekala: nyní se má za to, že je velký jen 20-50 metrů. Cokoliv menšího mimochodem shoří bezpečně v atmosféře.

Asteroid vědci po objevení v srpnu 2006 sledovali 10 dní, poté jim zmizel. Ale nechme promluvit přímo zástupce ESA: „Po deseti dnech v roce 2006 byl asteroid nadále nesledovatelný a od té doby jej nebylo vidět. Nyní, po deseti letech jeho polohu můžeme predikovat jen s malou přesností. Důsledkem toho je velmi těžké jej znovu sledovat a odhadnout, kde se objeví. My jsme ale použili prostou logickou úvahu a zaměřili pozorování do místa, kde by se nacházel, kdyby mohl vzniknout problém s kolizí. Nic jsme v této oblasti ovšem nedetekovali, jsme proto v bezpečí."

I když jsou šance dopadu tohoto asteroidu minimální, vědci stále ještě musí ověřit a proměřit řadu věcí, aby bylo vše zcela stoprocentní.