Český vědec objevil na tichomořském ostrově nové druhy mravenců

V horských oblastech nalezli množství unikátních druhů mravenců a dalšího hmyzu / Milan Janda
Milan Janda z Entomologického ústavu Biologického centra AV ČR se po čtvrt roce vrátil z expedice na dosud téměř neprobádaném ostrově Bougainville v Tichém oceánu.

Společně s kolegy Jacobem Yombaiem a Alim Posmanem z výzkumné organizace New Guinea Binatang Research Center vůbec poprvé zdokumentoval výjimečnou rozmanitost hmyzu v panenských pralesech tohoto tropického ostrova a objevil několik nových druhů mravenců a dalšího hmyzu.

Ostrovy Nové Guineje a Tichého oceánu jsou proslulé svou mimořádnou přírodní rozmanitostí. Nicméně rostliny, hmyz a další organismy jsou v těchto oblastech stále do velké míry neprostudované a neznámé. To je případ i ostrova Bougainville, ležícího na severním okraji Šalomounových ostrovů a zabírajícího plochu více než 9000 km čtverečních.

Většinu tohoto ostrova se dosud nepodařilo biologicky prozkoumat kvůli jeho odlehlosti, složitému terénu a dekádu trvající občanské válce. Přípravu Jandovy expedice, financované společností National Geographic, komplikovala i skutečnost, že na většině ostrova je možné pracovat jen po dlouhodobém a pečlivém vyjednávání s místními kmeny.

Vědci pod vedením Milana Jandy pracovali na pěti lokalitách roztroušených od pobřeží po vulkanický střed ostrova. „Naším cílem bylo zdokumentovat diverzitu mravenců, kteří jsou podobně jako většina bezobratlých z tohoto ostrova zcela neznámí. Podařilo se nám proniknout do izolovaných horských oblastí s panenskými pralesy, což vyžadovalo několikadenní pochody přes prudké hřebeny a hluboká údolí,“ popisuje entomolog Milan Janda. Vynaložené úsilí se vědcům vyplatilo.

V horských oblastech nalezli množství unikátních druhů mravenců a dalšího hmyzu. Vůbec poprvé se jim tak podařilo zdokumentovat jejich biologii a získat vzorky pro další genetické a systematické studie.

Výzkumný tým se ve spolupráci s místními obyvateli zaměřil také na invazivní druhy rostlin a živočichů, které představují jednu z hlavních hrozeb tohoto křehkého ostrovního ekosystému. Je to například mravenec Wasmannia auropunctata, který je původně z Ameriky a na Bougainville způsobuje masivní vymírání původních druhů mravenců a dalších bezobratlých.

Ačkoli je tento neblaze proslulý druh na ostrově již dvacet let, místní lidé zatím nepodnikli žádné kroky proti jeho šíření a pro zmírnění následků na místní zemědělství a biodiverzitu. „Náš výzkumný tým zmapoval výskyt tohoto problematického druhu a nyní pracujeme s místními obyvateli a organizacemi na tom, abychom omezili jeho šíření,“ říká Milan Janda.