Vědci popsali, co se přesně stalo v den, kdy vyhynuli dinosauři na Zemi

Do atmosféry bylo vypuštěno tolik síry, že zablokovala sluneční světlo / Pixabay
Vědci z univerzity v Texasu odebrali vzorky z podvodního kráteru, kam dopadl kdysi asteroid. Našli části skály ohlazené vlnou tsunami. Asteroid zažehl požáry, způsobil tsunami a do ovzduší se dostala oblaka síry, která zabránila průniku slunečních paprsků na Zemi a ochladila ji.

Svět byl podle této nové studie téměř zničen požáry, vlnou tsunami a obrovskými mraky síry už den poté, co na planetu Zemi dopadl asteroid, který zabil dinosaury.

Teorie vědců o tom, co se během dne D stalo, potvrdily výzkumy nových vzorků skály pocházejících z vnitřní části podvodního kráteru. Drtivý dopad o síle 10 miliard jaderných bomb zničil asi 75 % veškerého života na Zemi. Objevy dřevěného uhlí, hrudek kamenů bohatých na síru v mořském dně v oblasti Yucatanu v Mexiku poskytly detailní pohled na události.

Vědci z texaské univerzity vyvrtali do Země díru, aby upřesnili, co se stalo asi před 66 miliony let. Vedoucí projektu profesor Sean Gulick a profesorka Joanna Morganová z Imperial College London získali vzorky z hloubky 1300 metrů pod kráterem. Leží nedaleko přístavu poloostrova Yucatán v Mexiku a je široký více než 32 km. Polovina kráteru je pod vodou a zbytek pokrývá deštný prales.

Výzkum probíhal na palubě lodi, která byla přeměněna na vrtnou stanici stojící na třech pilířích. Tato souprava vytáhla válcové vzorky hornin. Byly natlačeny do země tak rychle, že zachycené vzorky mohly naznačovat průběh událostí doslova po minutách.

Vědci našli roztavené a rozbité skály včetně pískovce, vápence a žuly. Osudný asteroid mohl být široký 10 km až 15 km a zasáhl Zemi rychlostí asi 70 000 km v hodině. Podle týmu profesora Gulicka způsobil dopad na Zemi doslova peklo. Zapálil stromy tisíce kilometrů daleko a spustil vlnu tsunami o délce 91 metrů, která se dostala do vnitrozemí až tam, kde v současnosti leží americký stát Illinois.

Tsunami smetla trosky do kráteru takovou rychlostí, že se první den uložilo kolem 130 metrů přírodního materiálu. Do atmosféry bylo vypuštěno tolik síry, že zablokovala sluneční světlo. Ačkoli ve vyvrtaných vzorcích nebyla nalezena žádná chemikálie, v kráteru jsou horniny bohaté na síru.

To odpovídá teorii, že většina hornin se odpařila v momentě zásahu asteroidu. Do vzduchu bylo vysláno asi 325 miliard tun plynu, který zablokoval paprsky slunce a ovlivnil globální teplotu

Ten den zemřela většina dinosaurů. Někteří byli spáleni zaživa nebo se utopili, ale většina z nich hladověla. Zatímco exploze při nárazu a požáry a obrovské vlny zabíjely okolní život, byl to právě oblak plynu, který způsobil celosvětové vyhynutí živočichů.