Objeveny pozůstatky pradávného druhu lva v Austrálii

Vědci objevili úplně novou větev vačnatého lva / Pixabay
Byl objeven nový druh lva, který žil na území dnešní Austrálie před 24 miliony let. Byl malého vzrůstu, i přesto ale platil za velice nebezpečného dravce. Jeho kořist se měla obávat zejména velmi silných čelistí, které dokázaly zpracovat v podstatě cokoliv.

Pozůstatky prehistorického lva byly objeveny na významném fosilním nalezišti  Riversleigh World Heritage Area v severozápadním Queenslandu. Paleontologové z Univerzity Nového Jižního Walesu při svých vykopávkách našli část malé lebky, která jednoznačně patřila savci.

S přihlédnutím na velikost a zuby se paleontologové domnívali, že mají to dočinění s vačnatým lvem, který vymřel před 35 tisíci lety. Podrobná analýza fosilie ale odhalila totožnost zvířete, které ještě nebylo objeveno. Spodní čelist a stavba lebky se lišila od všech dosud známých druhů zvířat.

„Čím více fosilií jsme začali nacházet, tím víc jsme si uvědomovali, že je před námi nejspíš nějaký nový druh. Druh prehistorického vačnatce, který dosud nebyl nikdy objeven a studován. Je to zcela nová větev v rodokmenu vačnatých lvů,“ řekl profesor biologie Michael Archer.

V časopise "Journal of Vertebrate Paleontology" bylo následně vědci potvrzeno, že objevili úplně novou větev vačnatého lva. Byl pojmenován Lakaneleo a byl velký asi tak jako domácí kočka. Myslíte si ale, že byl stejně mírumilovný a roztomilý? Nebyl, jeho čelist byla totiž nevídaně silná, dokonce silnější než u kteréhokoli jiného zvířete.

Vědci ve svém článku také uvádějí, že neexistovalo nic, s čím by si tato šelma neporadila, co by neprokousla nebo čelistmi nerozdrtila. Tyto šelmy pravděpodobně žily hlavně v korunách stromů. Jejich kořist ale odpovídala jejich velikosti – živili se ptáky, hady, vačicemi, ale i zvířaty o velikosti ovcí.

Na nalezišti bylo v posledních 40 letech vykopáno mnoho různých fosilií – plazů, savců a dalších živočichů z období oligocénu a miocénu. Třeba budou mít vědci štěstí a objeví další zajímavé druhy, které dosud neznáme.