Neandrtálci vyráběli provázky z vláken dříve, než jsme si mysleli

Neandrtálská společnost byla sofistikovanější, než jaké jsou obecné domněnky / Pixabay
Fragment vlákna, které má 6,2 milimetrů délky, je datováno do období před 41.000 – 52.000 lety. Tím pádem ve stáří překonává držitele rekordu – 19.000 let starý fragment vlákna nalezený v Izraeli.

Mezinárodní tým archeologů jej našel v jedné jeskyni ve Francii, kde v těch dobách neandrtálci žili. Archeologové fragment podrobili spektroskopické a mikroskopické analýze. Vyšlo jim z toho, že vlákno pochází z vnitřní kůry nekvetoucího typu stromu, pravděpodobně z jehličnanu.

Výroba provázků a šňůr z vláken je poměrně složitá. Pokud neandrtálci dokázali vyrábět provázky, museli znát sezónnost stromů, z nichž byla vlákna odebrána. Kromě toho museli být schopni využít některé dovednosti numerické gramotnosti, aby s vlákny mohli pracovat. „Porozumění a použití zkroucených vláken vyžaduje nasazení složité vícesložkové technologie a matematické porozumění dvojic, sad a čísel,“ uvádějí archeologové ve své publikaci.

Fragment může pocházet z provázku, který držel pohromadě pazourek. Ale klidně mohlo jít o síť nebo tašku na předměty. Pokud neandrtálci dokázali vyrobit takový provázek, nebyli daleko od schopnosti vyrábět textilie, koše, rohože, ale dokonce i lodě. Teď je jasné, že neandrtálská společnost byla sofistikovanější, než jaké jsou obecné domněnky. „Kognitivní schopnosti pro výrobu provázků jsou velmi podobné schopnostem pro tvorbu jazyka,“ potvrdil vyspělost neandrtálců antropolog Bruce Hardy z Kenyon College.

Vyspělost neandrtálců dokládají i jiné studie. Například v březnovém vydání časopisu Science vyšla vědecká práce, podle které byli neandrtálci v Portugalsku vyspělými rybáři, kteří se z velké části živili mořskou stravou.

Minulý rok vědci z University College v Londýně provedli zajímavý výzkum, který dokázal, že neandrtálci byli velmi schopní lovci i válečníci, kteří dokázali účinně bojovat s oštěpy, které připomínaly ty dnešní sportovní. Přitom vznikly před třemi sty tisíci lety.

Neandrtálci nebyli pouze méně inteligentním druhem člověka, který musel vyklidit pole vyspělejším homo sapiens. Současný objev fragmentu provázku dokazuje, jak moc se v neandrtálcích mýlíme.