Spinosaurus lovil v řekách, dokazuje to zkamenělý ocas objevený na Sahaře

Paleontologové ve studii zkoumali i to, jakou sílu mohl ocas ve vodě vyvinout / Pixabay
Spinosaurus (Spinosaurus aegyptiacus) je dnes považován za největšího dravého dinosaura, jaký kdy na naší planetě žil. Tahle bestie, která se v období křídy (před 112 až 97 miliony let) proháněla po severní Africe, měla na délku až 16 metrů!

Ani slavný Tyrannosaurus rex nedosahoval takové hrůzostrašnosti. Jak na tom ale byl Spinosaurus s plaváním? Nový objev velkého zkamenělého ocasu, který patřil tomuto titánovi, prozrazuje, že před miliony let v řekách skutečně lovil.

Už dříve vědci tvrdili, že suchozemští dinosauři mohli přebývat i ve vodě. V posledním desetiletí se tento pohled na vyhynulá zvířata stal oblíbeným. Badatelé začali naznačovat, že se dinosauři neomezovali pouze na souš, ale často zamířili i do řeky či jezera. Spinosaurus tento problém ještě komplikoval. Některé kosterní pozůstatky signalizovaly možnou adaptaci na vodní prostředí. Neexistoval ale přesvědčivý důkaz o tom, že tento gigant opravdu lovil i ve vodě, vědci si tak nebyli svými tvrzeními jisti.

Nedávno jsme na TechFocusu vydali článek o paleontologovi Nizarovi Ibrahimovi z University of Detroit Mercy, který vedl mezinárodní výzkum v geologické skupině Kem Kem v jižním Maroku. Jeho práce vedla k zjištění, že Sahara v období křídy byla nejnebezpečnějším místem na Zemi, kde dominovali největší masožravci tehdejší doby. Mezi ně patřil i Spinosaurus. Ibrahim měl to štěstí, že vedle úspěšného sestavení modelu života na Sahaře v období křídy, navíc učinil významný a nečekaný nález zkamenělého ocasu, který patřil právě Spinosaurovi.

„Tento dinosaurus měl ocas s nečekaným a jedinečným tvarem, který se skládal z extrémně citlivé nervové páteře, jež formovala velký a flexibilní orgán podobný ploutvím,“ píší paleontologové ve své práci. Ocas z obratlemi pochází z období asi před 90 až 100 miliony let.

Paleontologové teď mohou dokončit obraz toho, jak toto zvíře vypadalo. Je to opravdu úspěch, zvláště pak z toho důvodu, že na světě existuje jen jedna kostra Spinosaura (druhá byla zničena v druhé světové válce).

Paleontologové ve studii zkoumali i to, jakou sílu ocas ve vodě mohl vyvinout. Podle závěrů byl dinosaurův výkon srovnatelný s dnešními vodními obratlovci, kteří disponují ocasy. Podle práce mezinárodního týmu paleontologů dinosauři – minimálně alespoň Spinosauři – mohli plavat a lovit ve vodě. Nejen, že stáli v mělkých vodách a chytali ryby, zároveň dokázali pod hladinou pronásledovat velkou kořist. Spinosaurus mohl ve vodě strávit klidně většinu svého života.