Vědci chtějí dokázat, že i větší objekty mohou existovat na více místech současně

Vědci jsou přesvědčeni, že kvantová mechanika není jen nástroj k popisu nejmenších částic / Pixabay
Nacházet se na nejméně dvou místech současně by bylo praktické. Hlavně pak v situaci, kdy je člověk zaneprázdněný. Vědci z Queenslandské univerzity nedávno v rámci své studie zjistili, že by se dala prokázat existence i větších objektů, které se mohou nacházet na více místech zároveň.

Na dvojí existenci vašeho já ale prozatím zapomeňte. Stále se tu bavíme o částicích. Malé částice mohou existovat na více místech zároveň. V oblasti kvantové fyziky je to zcela normální. Platí to i o větších objektech?

Pro odpověď na tuhle otázku je důležitá kvantová superpozice. Výzkumy na tohle téma se ale v minulosti týkaly pouze subatomárních částic. Ze znalosti vědců vyplývá, že kvantová superpozice pro větší, viditelné částice není možná bez nějakého podivného zvukového pole v pozadí. Podle vědeckých výpočtů by takové pole generovalo malé množství tepla, a to by umožnilo jej objevit. Právě tahle žíla tepla je pro vědce vodítkem.

Výzkumní pracovníci se tohle teplo snažili najít už v minulém století. Problém spočívá v tom, že i lednice má více tepla, než které by takové pole vytvořilo. Je tedy neuvěřitelně těžké jej najít. A skutečně ho fyzici zatím nenašli. Stopa by totiž byla tak nepatrná, že i měřící přístroje by měly vyšší teplotu. Experiment by byl eliminován už v zárodku.

Jsou potřeba nové metody. Vědci ale věří, že jednu mají. Nedávno byl vyvinut rezonátor o velikosti nanometrů, a ten by měl být schopen detekovat drobné změny teploty s ohromnou přesností. Konečně by tak mohla být prokázána superpozice velkých a viditelných objektů.

Vědci jsou přesvědčeni, že kvantová mechanika není jen nástroj k popisu nejmenších částic. Věří, že ve skutečnosti může popsat svět kolem nás. „Když se podíváte na známé zákony fyziky, neexistuje žádný základní mechanismus, který by nám zabránil ve vytváření kvantových stavů větších a větších objektů nebo dokonce živých bytostí. Musíme si tedy položit otázku – existuje stále neznámý mechanismus, který nám brání ve vytváření stále větších kvantových stavů?“ píše doktor Stefan Forstner, hlavní autor studie.

Bude zajímavé sledovat experimenty, které vědci v budoucnu navrhnou. Experimenty s cílem pozorovat superpozici viditelných objektů.