Před soumrakem dinosaurů žil „ten, kdo vyvolával strach“

Někteří abelisauridi měli podobnou stavbu těla jako známý T. rex / Nobu Tamura
V oblasti jižní Argentiny byla objevena lebka obávaného predátora z konce křídy. Vysloužil si jméno, které odpovídá tomu, co o tomto děsivém dinosaurovi z rodiny abelisauridů paleontologové zjistili. Poznejte tedy toho, kdo vyvolával strach. Nutno dodat, že oprávněně.

Llukalkan aliocranianus, což v překladu znamená „ten, kdo vyvolává strach“, na jihu Argentiny lovil před 85 miliony let v období pozdní křídy, tedy v éře před vymřením dinosaurů. Prozradila to jeho lebka, která byla nalezena v Patagonii společně s ostatky o něco většího abelisaurida, žijícího ve stejné době, Viavenator exxoni.

L. aliocranianus měl podobnou stavbu těla jako T. rex, v porovnání s ním ale dosahoval pouze střední velikosti. Pohyboval se na dvou silných zadních nohou, přední končetiny měl velmi zakrslé. Na délku měřil pět metrů a vážil něco mezi jednou až pěti tunami. Byl tedy o něco lehčí než dospělý africký slon.

Dinosaurus sice nebyl takovým gigantem jako T. rex, kořist ale pronásledoval o to rychleji a mrštněji. Paleontologové rovněž hovoří o dlouhých drápech, citlivém čichu a silném skusu. Co z něj ovšem činilo jednoho z nejnebezpečnějších predátorů své doby, byl jeho překvapivě vyvinutý sluch. V tomto ohledu neměl L. aliocranianus mezi ostatními abelisauridy konkurenci.

Nasvědčuje tomu nález v zadní části velké, krátké lebky v oblasti mozkovny – dutina v zóně středního ucha, což je mezi abelisauridy jedinečný rys. V kombinaci s vyvinutým čichem a smrtonosnými čelistmi byl L. Aliocranianus pro nic netušící zvířata velkou hrozbou.

„Jedná se o obzvláště důležitý objev, neboť naznačuje, že rozmanitost a hojnost abelisauridů byla pozoruhodná nejen v celé Patagonii, ale ve více místních oblastech během období soumraku dinosaurů,“ řekl Federico Gianechini, paleontolog z Národní univerzity v San Luis v Argentině.

Abelisauridi, kteří na délku měřili pět až devět metrů, byli poměrně mohutní teropodi, kteří žili během střední jury až pozdní křídy v jižní části superkontinentu Gondwany, dnes rozděleného na Afriku, Indii, Antarktidu, Austrálii a Jižní Ameriku. Měli poměrně dlouhé, silné zadní nohy, zakrnělé přední končetiny a mohutné, krátké lebky s rohy, hřebeny nebo hrboly.

Série fosilních stop, objevené v sedimentu na souostroví Candeleros v Argentině, nám ukázaly obraz těchto dinosaurů jako skupinových lovců. Mezi nejznámější druhy patří Carnotosaurus (Carnotaurus sastrei). Tento masožravec děsivého vzezření je známý skrze své ďábelské rohy, ale také jej proslavila role v druhém pokračování populárního filmu Jurský svět.

„Tito dinosauři stále zkoušeli nové evoluční cesty a rychle se diverzifikovali těsně předtím, než úplně vymřeli,“ vysvětluje Ariel Mendez, paleontolog z Patagonského institutu geologie a paleontologie.

Nález L. aliocranianus znamená, že v oblasti Patagonie se mohou ukrývat další nám neznámé druhy těchto teropodů z doby před 80 miliony let. Gianechini potvrdil, že paleontologové v oblasti budou hledat další druhy abelisauridů a jejich kladu (vývojová skupina se společným předkem) Furileusauria, obrovských masožravců, kteří dosahovali délky až devíti metrů. Fosilie těchto zvířat byly objeveny na území Jižní Ameriky, zejména pak v Patagonii.