Vědci našli nejstarší zdroj kapalné podzemní vody na Zemi

Objevená voda je ideálním prostředím pro prastarý mikrobiální život na Zemi / Pixabay
Vědci v Kanadě našli nejstarší zdroj kapalné podzemní vody na světě. Je starý 2 miliardy let a jeho studie stále probíhá. Podle výzkumníků je to ideální prostředí pro prastarý mikrobiální život na Zemi, ale i mimo ni.

V roce 2013 v dole Kidd v kanadské provincii Ontario našli vědci vodní zdroj podzemní vody starý 1,5 miliardy let. Tehdy šlo o nejstarší nalezenou vodu na Zemi.

Kapalná voda se nacházela v hloubce asi 2,4 kilometrů v podzemním tunelu. Důl, v němž se těží základní kovy, však má celkovou hloubku 3,1 kilometrů. A tato hloubka umožnila vědcům pokračovat v kopání.

V hloubce 3 kilometrů byl v roce 2016 nalezen další zdroj kapalné vody. „Když lidé o této vodě přemýšlejí, domnívají se, že je to malé množství kapaliny uvězněné ve skále,“ řekla pro BBC v roce 2016 geochemička Barbara Sherwood Lollarová z Torontské univerzity. „Ale ve skutečnosti na vás přímo bublá. Taková voda teče rychlostí litrů za minutu. Její objem je větší, než kdokoliv čekal.“

Analýza plynů, které se v této starobylé podzemní vodě rozpustily, jako je helium, neon, argon, xenom, byla schopna určit stáří kapalného zdroje na 2 miliardy let. Získává tak status nejstaršího podzemního zdroje vody na Zemi.

Analýza síranu, který se ve vodě také nachází, zjistila, že na místě vznikal chemickou reakcí mezi vodou a horninou, nikoliv dopravou povrchovou vodou. Znamená to, že jsou zde podmínky vhodné pro mikrobiální život, nezávislý podzemní ekosystém, který může přežít i miliardy let.

Podobné, miliardy let staré, horniny tvoří asi polovinu kontinentální kůry Země. Vyplývá z toho, že existuje mnohem více oblastí na Zemi, které jsou osídleny mikrobiálním životem. Naznačuje to také potenciální mikrobiální život na jiných planetách.