Na toulavých vodních planetách může být život, dařilo by se mu pod vrstvou ledu

Planety s podmínkami pro život by mohly volně plavat v obrovské prázdnotě vesmíru / Caltech
Mohl by vzniknout na toulavých vodních planetách život? Tuto otázku si položila dvojice vědců Manasvi Lingam z Floridského technologického institutu a Avi Loeb z Harvardské univerzity.

Toulavé planety jsou tělesa o velikosti planet, které plují vesmírem samy. Neobíhají kolem žádné hvězdy, což znamená, že vydávají jen minimum světla a jsou dalekohledy těžko pozorovatelné.

Také to znamená, že toulavé planety pokryté oceánem neobsahují tekutou vodu. Tyto oceány jsou zamrzlé. Vědecká dvojice Lingam a Loeb se ale domnívají, že pokud by na těchto planetách měl být mikrobiální život, nacházel by se pod ledem, kde by byl chráněn před extrémním chladem. Pod jeho vrstvou by se totiž mohl nacházet tekutý oceán zahřívaný horkým jádrem.

Experti si myslí, že se až příliš zaměřujeme na planetární systémy a světy, jako je Mars. „Ve skutečnosti by planety s podmínkami pro život mohly volně plavat v obrovské prázdnotě vesmíru s bohatými biosférami,” míní odborníci.

Jediný způsob, jak přijít na to, zda na těchto planetách existuje život, je zkoumat mikroby nevyžadující k životu světlo. Již dřívější studie uváděly mikroby, kterým nevadí extrémní podmínky a k životu přirozené světlo nepotřebují.

Další možností je studovat toulavou planetu, když vstoupí do sluneční soustavy, uvádějí experti.

Zdroj: International Journal of Astrobiology