Dezinfikovat potraviny nemá dle vědců při ochraně před virem SARS-CoV-2 žádný význam

Vědci neobjevili žádný virus na površích, kterých se dotýkají stovky lidí / Pixabay
Jak co nejvíce omezit šíření viru SARS-CoV-2? Odpověď na tuto otázku hledají s různou úspěšností experti z celého světa. Vědci z Ústavu živočišné fyziologie a genetiky AV ČR a Masarykovy univerzity v Brně v době nejsilnější epidemie, celostátního lockdownu a platnosti plošných opatření prokázali, že virus Sars-CoV-2 se ve veřejných prostorách, kde lidé dodržovali opatření jako nošení respirátorů a dezinfekce rukou, nevyskytoval.

„Zajímalo nás, jaké reálné nebezpečí nákazy virem SARS-CoV-2 v době epidemie hrozí ve veřejných prostorách, kde se pohybuje velké množství osob a zda je nutné zavírat obchody,“ popisuje záměr výzkumu vedoucí vědeckého týmu Omar Šerý z Ústavu živočišné fyziologie a genetiky AV ČR.

Vědci proto odebrali vzorky z obchodního centra v Olomouci, centrální pošty v Brně a covidové jednotky menší nemocnice, která sloužila jako referenční skupina. Když se dodržovala opatření, virus nebyl ani tam, kde prošly tisícovky lidí. „Ve veřejných prostorách se virus SARS-CoV-2 nevyskytoval v případě, že lidé dodržovali platná doporučení – především nošení respirátorů a mytí nebo dezinfekce rukou. Naopak na covidové jednotce v nemocnici, kde pacienti respirátory samozřejmě nenosí a je zde větší kumulace pozitivních osob v menším prostoru, byl virus na površích přítomný,“ popisuje výsledky studie Omar Šerý.

Rozestupy a počet osob na metr čtvereční nebylo možné způsobem výzkumu postihnout, avšak tato opatření v době testování platila a byla dodržována. „Navíc se ukazuje, že kapénky mají tendenci padat na zem, protože na zemi a na podrážkách obuvi zdravotnických pracovníků covidové jednotky bylo nejvíce RNA koronaviru. Také na površích, kterých se pacienti s COVID-19 dotýkají, jako například plastové kliky, byla virová RNA objevena,“ doplňuje Šerý.

Vědci neobjevili žádný virus na površích, kterých se dotýkají stovky lidí, což například znamená, že dezinfikovat potraviny po přinesení z obchodu nemá žádné opodstatnění. Naopak, pokud se dodržují opatření jako správně nasazený respirátor a mytí a/nebo dezinfekce rukou, pak ve veřejných prostorách nebezpečí nákazy koronavirem příliš nehrozí. „ Zdá se, že zavírání obchodů v době epidemie není nutné, protože riziko nákazy je zde minimální. Je však třeba důrazně upozornit, že v době experimentů všichni bez rozdílů bezpečnostní opatření dodržovali a roušky nebo respirátory měli nasazené,“ doplňuje zjištění Omar Šerý.

Jak studie probíhala?

První vzorky experti odebrali 17. prosince 2020 večer po 18:00 na hlavní poště v Brně, kterou ten den prošlo 2600 osob. Bylo to v období, kdy denní procento nově zjištěných případů ze všech testovaných přesáhlo 30 %. Druhý odběr vědci provedli 17. února 2021 po 18. hodině v obchodním centru Šantovka v Olomouci, ve kterém zůstal otevřen supermarket a food court.

Vzorky byly převážně ze supermarketu. Procento nově zjištěných případů v té době zůstalo nad 30 %. Celkem v den odběru navštívilo obchodní centrum Šantovka přes 10 000 lidí. Poslední vzorky odborníci odebrali 6. května 2021 na nemocničním oddělení zřízeném pro léčbu pacientů s pozitivním testem na SARS-CoV-2.

Zdroj: Ústav živočišné fyziologie a genetiky AV ČR