Česká družice z Letňan je připravena na lednový start

Nanodružice vychází z osvědčené koncepce typu CubeSat / VZLÚ
Nanosatelit VZLUSAT-2, zkonstruovaný ve Výzkumném a zkušebním leteckém ústavu (VZLÚ), prošel u společnosti Spaceflight úspěšnou integrací do oddělovače družic a je připraven na start, který by se měl uskutečnit již 10. ledna 2022.

Druhá družice z dílny letňanského ústavu poletí v rámci mise Transporter 3 na nosiči Falcon 9 od společnosti SpaceX.

Vzhledem k ročnímu odkladu způsobenému problémy s licencí společnosti Momentus, která původně zajišťovala start satelitu, provedli pracovníci VZLÚ v USA před samotnou integrací funkční testy, kontrolu mechanických dílů a výklopných mechanismů. „Provedené testy nám ukázaly velmi dobrý stav družice. Samozřejmou nutností bylo dobití palubních baterií. Samotná integrace pak probíhala přesně podle plánu a nevyskytly se při ní žádné problémy,“ dodává Petr Svoboda z VZLÚ.

Integrace do oddělovače družic od společnosti Spaceflight proběhla v Seattlu, odkud se satelit následně vydal na svou cestu na Mys Canaveral, kde bude celý oddělovač nesoucí několik družic instalován pod aerodynamický kryt rakety Falcon 9. Mise Transporter 3 sdružuje soukromé i vládní nanosatelity a jejím cílem Heliosynchronní dráha ve výšce 500 až 600 km.

Hlavním úkolem VZLUSAT-2 je ověřit technologie pro pozdější mise chystané české satelitní konstelace – nanosatelit bude vybaven experimentální kamerou a jednotkou pro přesné řízení polohy.

Kromě toho na jeho palubě budou také další generace přístrojů, které se již osvědčily na předchozím satelitu VZLUSAT-1 a také několik zařízení, které dodaly české univerzity a soukromé společnosti.

Nanodružice vychází z osvědčené koncepce typu CubeSat, která umožňuje podle typu mise na sebe „skládat“ jednotlivé „kostky“ o rozměru 10 x 10 x 10 cm. V případě VZLUSAT-2 se jedná o konstrukci 3U s třemi „kostkami“, což dovolilo instalovat kamery a další experimenty.

Palubní letenku pro VZLUSAT-2 zajišťovala společnost Spacemanic, partnery mise jsou společnosti esc Aerospace, TTS, s.r.o., Rigaku Innovative Technologies Europe s.r.o., ADVACAM s.r.o., Eltvor, Needronix, Konkoly Observatory a univerzity České vysoké učení technické v Praze, Západočeská univerzita v Plzni, Masarykova univerzita v Brně. Projekt podpořila Technologická agentura ČR a Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Zdroj: VZLÚ

Mohlo by vás zajímat

Reklama