Na severu Anglie žila kdysi gigantická mnohonožka dlouhá několik metrů

Rekonstrukce podoby mnohonožky z rodu největších vyhynulých členovců v historii Země Arthropleura / Luis Alvaz/Wikimedia Commons
Na území dnešního hrabství Northumberland na severu Anglie se 100 milionů let před dinosaury plazila po zemi největší gigantická mnohonožka s délkou osobního vozu. Její fosilii vědci objevili před dvěma lety čistě náhodou. Hovoří o největší mnohonožce, jaká kdy byla dosud objevena.

Fosilie byla objevena v pískovci, který spadl z útesu a rozlomil se. „Byl to zcela náhodný objev. Tím, jak balvan narazil do země, se otevřel a odhalil fosilii, kterou náhodou zahlédl jeden z našich bývalých doktorandů,” řekl vědec Neil Davies z Cambridgeské univerzity. Výsledky výzkumu této fosilie byly publikovány v odborném časopise Journal of the Geological Society.

Získaná část fosilie měří 75 centimetrů. Skutečné rozměry členovce, který žil před 326 miliony let, však byly mnohem větší. Podle vědců tento tvor na délku měřil 2,7 metru, což je délka osobního automobilu, a vážil zhruba 50 kilogramů.

Mnohonožka náleží k rodu největších vyhynulých členovců v historii Země Arthropleura. Vědci mají v držení pouze dvě fosilie Arthropleura nalezené v Německu, zkameněliny jsou však menších rozměrů.

Členovci (hmyz a mnohonožky) dnes takových velikostí dosáhnout nemohou. Obecně se totiž předpokládá, že je v takovém růstu podporovalo množství kyslíku, které tvorům usnadňovalo při těchto velikostech dýchání. Tato zkamenělina ale pochází z období pozdního karbonu a permu. V té době činila koncentrace kyslíku v atmosféře 23 procent, což je pouze o dvě procenta více než dnes.

Z toho důvodu vědci spekulují, že nebyl kyslík jediným prvkem, který umožnil členovcům tolik růst. Možná sehrála svou roli strava bohatá na živiny. Není zřejmé, čím se tito členovci živili. Mohli konzumovat výživná semínka v půdě, ale také jiné bezobratlé či malé obratlovce, jako jsou obojživelníci. Dalším faktorem mohl být nedostatek predátorů.

Zástupci rodu Arthropleura vyhynuli před 299 až 252 miliony let. Není jasné, proč se tak stalo. Mohl za tím stát nárůst plazů, kteří se nakonec stali dominantními. Jelikož máme minimum fosilií vyhynulých mnohonožek, mohou více prozradit až další podobné nálezy.

Zdroj: Journal of the Geological Society, USA Today News