Astronomové hlásí objev druhého kandidáta na exoměsíc. Je dvakrát větší než Země

Astronomové zatím našli asi 10 000 kandidátů na exoplanety / NASA
Astronomové ohlásili druhého možného kandidáta na exoměsíc. Objekt obíhá svou planetu ve vzdálenosti 5500 světelných let od Země.

Pokud se pozorování potvrdí, půjde o významnou detekci. Tak velký měsíc totiž ve Sluneční soustavě nemáme.

Už podruhé astronom David Kipping a jeho tým z Kolumbijské univerzity detekoval v datech sondy Kepler exoměsíc, tentokrát byl pojmenován jako Kepler 1708b. První exoměsíc Kepler 1625b objevil Kipping v roce 2018, píše se na CNN.

Kepler 1708b je masivní objekt 2,6krát větší než Země. Žádný tak obrovský měsíc není ve Slunečním systému znám. Naše vlastní přirozená družice je pro srovnání 3,7krát menší než Země. Obíhá planetu s přibližnými rozměry Jupiteru, která zase krouží kolem hvězdy podobné Slunci. Tyto výsledky byly publikovány v Nature Astronomy.

„Astronomové zatím našli asi 10 000 kandidátů na exoplanety. Exoměsíce jsou však k detekci mnohem náročnější,” vysvětlil Kipping, který se musel „prohrabat” databází sondy obsahující data o více než 4000 exoplanetách. Nakonec vybral 70 polovičních až větších planet než Jupiter. U nich totiž byla díky jejich rozměrům a vzdálenosti od svých hvězd větší šance nějaký měsíc najít.

Exoplanety astronomové detekují pomocí tranzitní metody, kdy projde planeta z našeho pohledu před svou hvězdou, a tak dojde k teleskopy pozorovatelnému poklesu světla dané hvězdy. Exoměsíce jsou však mnohem menší a způsobují mnohem hůře detekovatelné poklesy hvězdného záření.

Oba hlášené exoměsíce musejí být ještě potvrzeny pozorováním nějakého citlivého zařízení, jako je vesmírný dalekohled Jamese Webba. Vědci si však budou muset počkat. Exoplaneta i se svým měsícem podle výpočtů opět projde před svou hvězdou až 24. března v roce 2023.

Zdroj: Nature Astronomy, CNN