Astronomové u exoplanety poprvé prokázali vrstvenou atmosféru

Plyny v atmosféře WASP-189b absorbují část hvězdného záření / Pixabay
Astronomové nahlédli do atmosféry jedné z nejextrémnějších exoplanet, jaká kdy byla objevena, WASP-189b. Nalezli její jednotlivé atmosférické vrstvy a zkoumali jejich chemické složení. Objevili přitom vrstvu podobnou zemskému ozonu.

WASP-189b nacházející se v souhvězdí Vah ve vzdálenosti asi 322 světelných let patří mezi nejextrémnější objevené exoplanety. Tohle peklo s teplotami na denní straně dosahujícími až 3200 stupňů Celsia oběhne svou malou a mladou hvězdu za necelé tři dny.

WASP-189b je žhavější než některé hvězdy, píše web SciTechDaily. „Astronomové v minulosti často předpokládali, že atmosféra exoplanet je jednotnou vrstvou. Naše výsledky však ukazují, že dokonce i atmosféra intenzivně ozářených plynných exoplanet má složitější struktury,” tvrdí astronom Jens Hoeijmakers ze švédské Lundské univerzity.

Horké Jupitery jsou zvláštní třídou exoplanet, jejichž hmotnost je podobná nebo vyšší než je hmotnost Jupiteru.

Astronomové podle nové studie publikované v časopise Nature Astronomy měřili světlo přicházející od hostitelské hvězdy, které prošlo atmosférou WASP-189b. Plyny v atmosféře WASP-189b absorbují část hvězdného záření, a tak v ní zanechají svůj „otisk”. Díky tomu je možné určit složení atmosféry.

Vědci identifikovali plyny zahrnující těžké kovy odpovídající horkým Jupiterům. Atmosféra WASP-189b obsahuje železo, titan, chrom, hořčík, vanad a mangan. Zajímavým objevem je ale oxid titaničitý, který ještě nikdy nebyl v exoplanetární atmosféře detekován. Jeho přítomnost na WASP-189b by mohla pomáhat utvářet atmosféru.

„Oxid titaničitý pohlcuje krátkovlnné záření, jako je ultrafialové záření. Jeho detekce může značit vrstvu v atmosféře WASP-189b integrující s hvězdným zářením podobně jako ozonová vrstva na Zemi,” vysvětluje astrofyzik Kevin Heng z Bernské univerzity. Toto a také rozložení chemických prvků a látek naznačuje vrstvenou atmosféru WASP-189b.

Studie je důležitá pro výzkum atmosfér exoplanet a tajemných horkých Jupiterů, jež astronomy matou. Vznikají v těsné blízkosti svých hvězd, ale záření, gravitace a hvězdné větry by přitom neměly dovolit shlukování plynu. Proto se astronomové snaží zjistit o těchto pekelných světech co nejvíce.

Zdroj: SciTechDaily, Nature Astronomy