Vědci vyvinuli pilulky na covid jako efektivní alternativu k injekcím

mRNA pilulky jsou možnou alternativou pro lidi, kteří se bojí injekčních jehel / Pixabay
V současnosti dostupné mRNA vakcíny, určené k boji proti pandemii nemoci Covid-19, jsou ve formě injekce, mohou tak být překážkou v léčbě pro osoby trpící fobií z jehel, říkají američtí vědci. Nabízejí proto alternativu v podobě mRNA pilulky.

Vědci z Massachusettského technologického institutu (MIT) již dříve vyvinuli kapsli schopnou dopravit léky do sliznice žaludku, píše magazín Cosmos. Stejná kapsle lze podle autorů studie využít k účinné dopravě mRNA do organismu.

Pilulka měří na délku zhruba centimetr a má strmou kopuli inspirovanou želvou pardálí (Leopard tortoise). Tento tvar umožňuje její efektivnější usazení na žaludeční výstelce.

mRNA v organismu degraduje, proto ji ve vakcínách chrání mastné molekuly zvané lipidy. Výzkumníci z MIT však k ochraně kapslí použili polymery, takzvané poly (beta-aminoestery).

Již dříve bylo prokázáno, že je tato třída rozvětvených polymerů efektivnějším ochranným „obalem” při dodávání léků do organismu. Vědci do prasečích žaludků podle studie publikované v časopise Matter těmito kapslemi dopravili 150 mikrogramů RNA.

Vakcíny proti Covid-19 podle vědců fungují dobře. mRNA pilulky jsou ovšem možnou alternativou pro lidi, kteří se bojí injekčních jehel. Kapsle navíc mají potenciál pro léčbu nemocí, kdy tělo pacienta špatně reaguje na injekčně podané látky. „Látky není snadné dopravit do žaludku injekcí. Naše kapsle vidíme jako potenciální způsob léčby různých nemocí v trávicím traktu,” vysvětlil spoluautor studie Alex Abramson.

Zdroj: Cosmos, Matter