Současné teorie v ohrožení. Kolem zanikajících hvězd se mohou formovat planety

Astronomové zkoumali 85 binárních hvězdných systémů s protoplanetárními disky / ESO/L. Calçada
Teorie o zrodu planet bude možná potřebovat aktualizovat. Mezinárodní tým astronomů totiž zjistil, že se planety mohou tvořit okolo zanikajících hvězd. Zjištění však bude nutné ještě potvrdit, nebo vyvrátit, upozorňují vědci.

Před 4,6 miliardami let se z disku plynu a prachu rotujícího kolem Slunce zformovaly planety. Doposud si vědci mysleli, že takhle vzniká většina planetárních systémů. Podle informací na webu ScienceAlert však mezinárodní skupina astronomů zjistila, že planety se mohou formovat také okolo zanikajících hvězd.

Podle dřívějších zjištěních se mohou protoplanetární disky v binárních hvězdných systémech tvořit tak, že zanikající hvězda, z níž se stane bílý trpaslík, může vyvrhnout materiál. Ten gravitací nasaje hvězda druhá. Vzniká masa hmoty připomínající protoplanetární disk.

Astronomové zkoumali 85 binárních hvězdných systémů s těmito protoplanetárními disky. U deseti z nich podle studie publikované v časopisu Astronomy & Astrophysics pozorovali známky po formování planet.

„U studovaných binárních systémů s disky vidíme velkou dutinu,” vysvětluje astronom Jacques Kluska z univerzity KU Leuven v Belgii. „Je to známka toho, že se tam vznáší objekt, který shromáždil veškerou hmotu v okolí.”

„V binárních hvězdných systémech jsme pozorovali velkou vzácnost těžkých prvků na povrchu zanikajících hvězd, jako je železo. Takové pozorování vede k podezření, že byly prachové částice bohaté na tyto prvky zachyceny planetou,” tvrdí Kluska.

„Potvrzení, nebo vyvrácení tohoto mimořádného způsobu formování planet bude pro současné teorie bezprecedentním testem,” doplňuje Hans Van Winckel, vedoucí astronomické instituce na KU Leuven. Astronomové se chtějí na tyto binární systémy podívat více „zblízka”. Využijí k tomu větší teleskopy Evropské jižní observatoře v Chile.

Zdroj: ScienceAlert, Astronomy & Astrophysics