Vesmírný milník. NASA potvrdila, že známe více než pět tisíc exoplanet mimo Sluneční soustavu

Ve vesmíru existuje několik kategorií exoplanet / NASA
Americká agentura NASA zaznamenala milník v lovu exoplanet. Tento týden se od roku 1992, kdy byly objeveny první dva takové objekty, počet pozorovaných světů mimo naší Sluneční soustavu vyšplhal k více než pěti tisícům. V jejich detekci a výzkumu pomáhají stále pokročilejší metody a technologie.

První dvě exoplanety byly objeveny v roce 1992 astronomy Alexanderem Wolszczanem a Dalem Frailem. Třetí exoplaneta byla detekována o dva roky později.

Pojmenovány byly jako Poltergeist, Phobetor a Draugr. Tyto kamenné světy obíhají takzvané milisekundové pulsary, mrtvé hvězdy vysílající pulsy rádiových vln na milisekundové rádiové ose, píše web ScienceAlert.

V těch dobách však existovala technika pro detekci pouze těchto pulsarů. Pomyslný pytel s novými exoplanetami se roztrhl až s pokročilejšími technikami v detekci, například tranzitní metodou. Ta spočívá v pozorování poklesů záření, když zaměřený objekt prochází mezi námi a svou hvězdou. Exoplanety lze také odhalit pozorováním gravitačního vlivu na hostitelské hvězdy. Když objekt a hvězda obíhají kolem vzájemného těžiště, hvězda se mírně „kolébá”. Mění se tak vlnové délky jejího záření.

Díky těmto technikám se v archivu NASA nachází 5005 exoplanet. Každá z nich se objevila v recenzovaném výzkumu a byla pozorována s pomocí různých detekčních technik nebo metod analýzy. „Není to pouhé číslo,” říká astronom NASA Jessie Christiansen. „Každý z nich je nový svět, zbrusu nová planeta. Jsme z nich nadšení, protože o nich nic nevíme,” dodal.

Nyní už víme, že ve vesmíru existuje několik kategorií exoplanet, které se odlišují od toho, co ve Sluneční soustavě známe. Horké Jupitery jsou plynní giganti na tak blízkých orbitách svých hostitelských hvězd, že hvězdy v některých případech teplotami překonávají.

Mini-Neptuni jsou zase planety hmotností a rozměry někde mezi Neptunem a Zemí. Jsou potenciálně obyvatelné. Existují také superzemě - planety podobné Zemi, ale mnohem větší. Astronomové si mnohé slibují od citlivého Webbova dalekohledu, který je každou chvíli blíže ke zkoumání vzdálených objektů ve vesmíru. Může nám o zdokumentovaných exoplanetách prozradit mnohem více.

Zdroj: ScienceAlert, NASA