Exoplanety z vesmírné mise TESS změřeny a zváženy v Ondřejově

Satelit Transiting Exoplanet Survey Satellite (TESS) je celooblohová průzkumná mise NASA / NASA
V prvním čtvrtletí roku 2022 ondřejovští astronomové potvrdili objev čtyř nových plynných exoplanet. Jedná se o obří planety podobné našemu Jupiteru a Saturnu.

Tím ale veškerá podobnost končí. Všechny čtyři exoplanety obíhají dle webu Astronomického ústavu AV ČR své hvězdy s periodou řádově několika dní a jsou na povrchu velice horké. Jedna z hvězd je ve stádiu červeného obra, dvě jsou naopak mladé hvězdy. Zbývající hvězda je podobná našemu Slunci.

V roce 2020 - 2021 pozorovala vesmírná mise TESS čtyři hvězdy TOI-1181, TOI-1268, TOI-1516 a TOI-2046. Tyto hvězdy ve svých světelných křivkách vykazovaly zákryty, tedy poklesy jasnosti díky přechodům pravděpodobně souputníka s planetární hmotou.

Zaznamenané poklesy jasnosti napovídaly, že by se mělo jednat o planetární souputníky s hmotnostmi od Saturnu po několik Jupiterů. Ondřejovský Perkův dalekohled (největší dalekohled u nás) se spektrografem OES se s dalšími observatořemi na severní polokouli zaměřil na tyto objekty a vzápětí bylo díky spektroskopickým datům možné určit přesné parametry hvězd (teplotu, poloměr) a následně kombinací spektroskopických dat a dat z mise TESS i přesné planetární parametry a potvrdit tak fakt, že se opravdu jedná o nové planety.

Ukázalo se, že planeta TOI-1268b je planeta s hmotností našeho Saturnu, která obíhá svoji hvězdu přibližně jednou za 8 dní. Jedná se o objev dosud nejmladší exoplanety podobné Saturnu a předpokládá se, že na ní dochází k vypařování atmosféry vlivem vysoké radiace přijímané od mateřské hvězdy.

Planeta TOI-1181b obíhá podobra slunečního typu, což je hvězda, která je na konci své životní poutě, i když jí zbývá stále několik miliard let, nicméně planet u takových hvězd není známo mnoho. Planeta TOI-1516b je typický horký Jupiter, který obíhá svoji hvězdu slunečního typu za zhruba 2 dny.

Planeta TOI-2046b je mladičký systém, starý pouze několik stovek milionů let. Tato soustava se teprve vyvíjí a další pozorování zajisté odhalí zajímavé momenty důležité pro chápání vývoje planetárních soustav.

Objev těchto planet byl publikován ve dvou článcích, které vyšly v Astronomy and Astrophysics (autorský tým vedl Mgr. Ján Šubjak) a v Monthly Notices of Royal Astronomical Society (autorský tým vedl Dr. Petr Kabáth). Oba autoři jsou ze skupiny výzkumu exoplanet na Astronomickém ústavu AV ČR.

Zdroj: Astronomy and Astrophysics, Astronomický ústav AV ČR