Mozek možná pracuje na principu kvantového počítače, zjistili vědci v nové studii

Nová zjištění by mohla vědcům napovědět více o funkcích neuronů i o základech kvantové mechaniky / Pixabay
Lidský mozek může fungovat na podobném principu jako supervýkonné kvantové počítače. S novým objevem přišel fyzik Christian Kerskens z Dublinské univerzity spolu s Davidem Lópezem Pérezem z polské Akademie věd.

Závěry své studie pak publikovali v časopise Journal of Physics Communications. Stejně jako většina předchozích výzkumů v oblasti kvantové výpočetní techniky se studie zabývá myšlenkou provázanosti.

Tedy myšlenkou, že dvě samostatné částice jsou vzájemně nějak propojeny. „Přizpůsobili jsme myšlenku, která byla vyvinuta pro experimenty dokazující existenci kvantové gravitace, kdy vezmeme známé kvantové systémy, které interagují s neznámým systémem," popisuje Kerskens.

K propletení systémů totiž může dojít pouze tehdy, pokud zprostředkující – neznámý systém také funguje na kvantové úrovni. Zatímco samotný neznámý systém nelze přímo studovat, lze pozorovat jeho vliv na systém známý, jako je tomu v případě kvantové gravitace.

V nové studii tak do role známého systému vědci postavili protonové spiny mozkomíšního moku ­– tekutiny, která se hromadí v mozku. K měření její protonové aktivity potom použili magnetickou rezonanci. Na ní byli vědci schopni pozorovat signály připomínající elektrické impulzy vyvolané srdečním tepem. Ty ale nejsou pomocí magnetické rezonance běžně detekovatelné. Vědci usuzují, že signály zachytili, protože jaderné spiny protonů v mozku byly vzájemně propletené. A fungovaly tedy na kvantovém principu.

Pozorování Kerskensova týmu ještě potřebují potvrzení v dalších studiích, ale jeho prvotní výsledky zatím vypadají slibně. „Pokud neexistuje jiné vysvětlení, znamenalo by to, že mozkové procesy musely interagovat s jadernými spiny a zprostředkovat mezi nimi propojení. Z toho pak usuzujeme, že tyto mozkové funkce musí být kvantové," vysvětlil Kerskens.

Mozkové funkce, které vědci zkoumali, jsou také spojeny s krátkodobou pamětí a lidským vědomím. To naznačuje, že případné kvantové procesy hrají v lidském poznávání významnou roli.

Nová zjištění by mohla vědcům napovědět více o funkcích neuronů i o základech kvantové mechaniky. Výzkum by mohl například vysvětlit, proč je náš mozek schopen překonávat superpočítače při řešení určitých úkolů. Je tak na dalších výzkumech, aby tento objev prozkoumaly hlouběji.

Zdroj: ScienceAlert, Journal of Physics Communications