Češi budou dodávat iontové motory pro družice na velmi nízké oběžné dráze

Tah motoru je vytvořen urychlením zbytkové atmosféry Země / Pixabay
SpaceLab EU a Výzkumný a zkušební letecký ústav vyvinou během příštích pěti let unikátní air-breathing iontový motor, který umožní družicím udržet svoji polohu na velmi nízké oběžné dráze.

Tah motoru je vytvořen urychlením zbytkové atmosféry Země a nepotřebuje již žádnou jinou pohonnou látku. Projekt nového typu pohonu je odpovědí na zvýšenou poptávku uživatelů po provozování flotil malých družic a zlepšení samotné ekonomiky jejich provozu včetně prodloužení životnosti.

Výjimečnost celého společného projektu zvyšuje fakt, že se jedná o světově unikátní možnost zpřístupnění velmi nízkých oběžných drah družicovému provozu. Výhody operování na velmi nízké oběžné dráze jsou zcela zřejmé jak v oblasti komunikací - výrazně nižší latence (zpoždění signálu) oproti současnosti a nižší potřebný výkon vysílačů, tak např. v oblasti vizuálního monitoringu země - výrazně přesnější a jasnější snímky. 

Hodnota společného vývoje se pohybuje v řádech miliónů EUR. Komerční potenciál je očekáván v řádech stovek miliónů EUR. Zájemci se očekávají mezi budoucím komerčními provozovateli flotil malých družic i mezi vojenskými uživateli.

Týmy obou společností na projektu společně pracují v prostorech Výzkumného a zkušebního leteckého ústavu v Letňanech, kde se rodí jak počítačové simulace, tak experimentální hardware. K dispozici je potřebné laboratorní vybavení, včetně nových čistých prostor nezbytných pro realizaci experimentů a přípravu engineering modelu, který bude následně testován v kosmickém prostoru.

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama