Vědci objevili skrytou vlastnost srdce, udržuje buněčnou rovnováhu v denním cyklu

Srdce podléhá našim biologickým hodinám / Pixabay
Vědci identifikovali v srdci nový buněčný mechanismus, který pomáhá orgánu setrvat v synchronizaci s cirkadiánními rytmy. Tento objev by mohl napovědět, proč mají někteří lidé větší riziko srdečních onemocnění.

Je známo, že srdce podléhá našim biologickým hodinám. Má zvýšené srdeční frekvence ráno a snížené v noci, když spíme. Jak jim ale srdce přímo napomáhá, je dlouhodobě neznámé.

Nyní zjistili biologové z univerzity v Cambridgi v laboratorním výzkumu na myších neznámý transparentní systém v srdci, který umožňuje buňkám měnit jejich koncentraci iontů draslíku, sodíku a chloridu ve dne i v noci, v reakci na měnící se hladiny bílkovin. Mechanismus pomáhá udržovat takzvanou homeostázu, tedy biologickou rovnováhu.

„K nárůstu intracelulárních iontů dochází na konci klidové fáze (u lidí v noci) a umožňuje srdci zvýšit frekvenci úderů v rámci přípravy na zvýšené kardiovaskulární zatížení způsobené každodenními aktivitami,” píšou vědci.

Nález dokazuje i to, jak moc v nás jsou cirkadiánní rytmy zakořeněny. Naše biologické hodiny existují v srdci izolovaně od zbytku našeho organismu.

Další studie se zaměří na to, jak tyto buněčné hodiny ovlivňují srdce osob pracujících například v noci, když jejich těla očekávají odpočinek.

Zdroj: Nature Communications