Nejrychlejší vlak světa zvládne jet rychlostí 603 km za hodinu, čínský T-Flight má letět až 4000 km/h

 
Další 1 fotografie v galerii
Francouzské TGV dosáhlo už roku 2007 rychlosti 574,8 km v hodině / Pixabay
Dokonale aerodynamický tvar, elegance, pohodlí, komfort a hlavně rychlost dosahující stovek kilometrů za hodinu. To jsou nejrychlejší vlaky světa. Lídrem ve vysokorychlostní železnici je odjakživa Japonsko a Francie, téhle dvojici ovšem více než zdatně šlape na paty také Čína. Jakými vlaky v současnosti trhnete rekord?

Tím nejrychlejším je nyní Maglev, jenž si roku 2015 připsal rekord v podobě jízdy neuvěřitelnou rychlostí 603 km za hodinu. Vznáší se na magnetickém poli asi 5-10 centimetrů nad zemí díky přitažlivé nebo naopak odpudivé síle elektromagnetů. Vlastně na základě této technologie vznikl i jeho název coby zkratka slov magnetické levitace.

Projet se tímto unikátem můžete v Soulu a Šanghaji, ovšem jedině na letiště. První plánovanou tratí, kde si opravdu budete moci užít jeho schopností, se má stát úsek Tokio – Nagoja a svoji první jízdu by tu měl absolvovat v roce 2027.

Čína šlape na paty

Druhé místo by mělo patřit francouzskému TGV. Tento vlak dosáhl už roku 2007 rychlosti 574,8 km v hodině. Faktem ale je, že v provozu jezdí “jenom” 300 km za hodinu. Fakticky by se tedy měl dělit o třetí místo s japonským Šinkansenem.

Nástupce TGV, nový AGV, už dokáže v běžném provozu létat rychlostí 360 km v hodině. Už jsme se zmínili o tom, že novou velmocí v oblasti vysokorychlostní železnice se stala Čína. Nyní o tom přinášíme důkaz. Čínské vlaky Fuxing, které dosáhnou až 400 km v hodině, jezdí na trati mezi Pekingem a Šanghají.

Dlužno podotknout, že svoji rychlost nevyužijí naplno, nemohou jet více než 350 km v hodině, zákon jim totiž vyšší rychlost zakazuje. I tak ale letí nádherně. Číňané se také mohou chlubit nejdelší vysokorychlostní tratí na světě o délce 2300 km, která vede z Kantonu do Pekingu. 

Průkopníky se stali Japonci

Trojkou v pořadí jsou japonské Šinkanseny. Japonci jsou unikátní v tom, že mají dobře vybudovanou síť těchto vysokorychlostních vlaků. Jezdí až 300 km za hodinu, a to naprosto běžně. Také musíme dodat, že Japonsko je průkopníkem v této oblasti, protože první rychlovlak se v zemi vycházejícího slunce rozjel už v roce 1964. Samozřejmě od té doby svoji rychlost značně zvýšil. 

Budoucnost: hyperloop nebo T-Flight

A jaká je budoucnost? Patřit bude zřejmě hyperloopu. I když dnes jezdí “jenom” 300 km, měl by umět jednou dosáhnout až více než 1200 km v hodině. Pokud hádáte, že otcem hyperloopu je Elon Musk, hádáte správně.

Místo vagónu je tu dopravní kapsle, která se přemisťuje nízkotlakovým potrubím, v němž je vakuum. V Evropě se má testovat na budované trati v Toulose, v USA už testy probíhají. Možná ale, že hyperloop trumfne Čína se svým systémem T-Flight, který slibuje rychlost až 4000 km za hodinu. Určitě vás ale po tomto výčtu rychlovlaků zákonitě napadne otázka: A co u nás?

U nás jedině Pendolino

Jaký je vlastně nejrychlejší vlak na našem území? Naším nejrychlejším vlakem je Pendolino. Může jet rychlostí až 230 km v hodině, bohužel ale toto maximum u nás nevyužije. Maximum, které smí dosáhnout, je 160 km za hodinu, protože na vyšší rychlost zde nejsou přizpůsobeny koleje.

18. listopadu 2004 na trati Břeclav - Brno dosáhlo Pendolino rekordu 237 km/h, ovšem platila tehdy zvláštní bezpečnostní opatření. Tím zbouralo dosud platný československý rekord 219 km/h dosažený roku 1972 s lokomotivou E 469.3030. Toužíte-li ale po zážitku z opravdu vysoké rychlosti na železnici, musíte vyrazit do zahraničí, nejblíže do Francie. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama