Jak funguje v dnešní době propojení fotovoltaiky a elektromobility

 
Další 1 fotografie v galerii
Nabíjení elektromobilu zrychlíte pomocí wallbaxu, zároveň u vlastní FVE můžete "tankovat" prakticky zadarmo / Marek Kuřina
Vyzkoušeli jsme v rámci dlouhodobého testu elektrického Peugeotu 308, jak funguje nabíjení elektromobilů z vlastních zdrojů energie. A rovnou na začátek můžeme prozradit, že jde prakticky o ideální variantu, kterou by chtěl jednou využít asi každý majitel elektrického (nebo plug-in hybridního) vozu.

Pokud totiž máte k dispozici nejenom vlastní solární elektrárnu, například na střeše rodinného domu, a wallbox umístěný v garáži - a samozřejmě elektromobil - tak velmi rychle zjistíte, v čem je moderní elektromobilita tak komfortní, pohodlná a zároveň efektivní.

Právě v propojení dvou nejnovějších technologických trendů, tedy solárních elektráren a elektromobility, je ukryt pomyslný "svatý grál" nejmodernější podoby osobní dopravy. My jsme konkrétně využívali střešní solární panely o celkovém výkonu 10 kWp (při průměrné denní výrobě kolem 30 kWh), elektromobil Peugeot e-308, který disponuje baterií 54 kWh (s využitelnou částí 51 kWh), a také wallbox (11 kW).

Fotovoltaický boom z přelomu let 2022 a 2023 již sice trochu opadl, ovšem jak potvrzuje Petr Nestrojil, obchodní ředitel společnosti BLUENET NTS, a.s.: "Zájem o fotovoltaiku je stále vysoký, zejména v segmentu bytových domů a komunitní energetiky. SVJ a družstva hledají způsoby, jak snížit náklady na elektřinu a využít státní dotace. Rostoucí ceny energií a legislativní podpora sdílení elektřiny tento trend dále posilují."

Solární elektrárna (FVE) totiž může samozřejmě napájet nejenom váš dům, ale při dobrém počasí stačí dobíjet i váš elektromobil. Tím je možné výrazně snížit náklady nejenom na elektřinu, ale také na palivo do automobilu. Kromě toho mohou některé nové typy elektromobilů sloužit i jako záložní zdroj energie, například při výpadku proudu.

Klíčovou otázkou pro řadu lidí je dnes tedy to, zda si k fotovoltaice pořídit i elektromobil, protože to má výše uvedené výhody. "Naši klienti elektromobilitu skutečně zvažují, protože spojení FVE a elektromobilu dává ekonomický smysl. Díky vlastní výrobě elektřiny lze snížit náklady na nabíjení a zvýšit návratnost investice do FVE. Některá SVJ dokonce plánují instalaci sdílených nabíjecích stanic v rámci svých projektů," dodává Petr Nestrojil, obchodní ředitel společnosti BLUENET NTS, a.s.

Nabíjet elektromobil můžete prakticky kdykoliv, ideální je naplánovat to na dobu, kdy již máte nabité vlastní baterie k FVE, takže byste začali pouze posílat přetoky do distribuční sítě, což je dnes již jen velmi málo ekonomicky výnosné (největší distributoři na trhu snížili výkup na necelé 2-3 koruny za kWh).

Daleko rentabilnější je v tuto (například jde typicky o odpolední čas mezi 14 a 18 hodinou) donabít baterii v automobilu, budete pak jezdit prakticky zadarmo (nepočítáme v tuto chvíli samozřejmě počáteční investici do FVE, kterou má každý jinak vysokou).

Jak jsme jezdili s novým elektrickým Peugeotem 308 a jak rychle a jakým způsobem (např. metoda Green, EKO či Fast) jsme ho nabíjeli, se dočtete v našem dalším díle našeho aktuálního redakčního miniseriálu na téma "FVE a elektromobilita dneška".

Náš předcházející test hybridního Peugeotu 308 najdete ZDE.

Zdroj: Autorský článek

Mohlo by vás zajímat

Reklama