Pomůže tato nová mobilní aplikace skutečně zlepšit Česko?

Problém nahlášený přes aplikaci má jasně danou formu / Pixabay
Češi si zvykli v poslední době využívat mobilních aplikací pro nahlašování problémů. Pohodlně tak mohou ohlásit třeba přetékající kontejnery, vrak auta, výmol na silnici, nesvítící lampu, ale také zatoulaného psa nebo ztracenou peněženku.

Pro kohokoliv z nás se často jedná o nejrychlejší způsob, jak konkrétní problém předat k vyřešení, pro obce jde zase o cestu, jak problémy efektivně a nenákladně mapovat.

Většina telefonů již dnes má fotoaparát a GPS modul, takže s hlášením o problému obce dostávají i fotodokumentaci a přesné geolokační údaje, což jim řešení problémů značně usnadňuje. Problém nahlášený přes aplikaci má jasně danou formu a obsahuje potřebná data, což zaručuje, že obec dostane kvalitní informace. Za rok 2018 Češi nahlásili až desítky tisíc podnětů. Stále častěji se mezi nimi objevují i závady méně obvyklé.

Češi nejčastěji hlásili černé skládky, závady na městském mobiliáři a podněty týkající se silnic a chodníků. Mezi podněty však byl například i upozornění na hlučný podvozek jedoucího vlaku, protiřečící si dopravní značení nebo podezření na vykradenou cizí garáž. Provozovatelé jedné z nejrozšířenějších platforem pro nahlašování problémů "Zlepšeme Česko", přes kterou ročně projde kolem 10 000 podnětů, navíc registrovali i závažnější podněty – například podezření na týraná zvířata.

Platforma Zlepšeme Česko funguje celorepublikově a jsou do ni integrovány i další dva hlavní systémy pro hlášení problémů – Zmapuj.to a Lepší místo. Hlášení občanů jsou ručně kontrolována, upřesňována a obratem rozesílána zodpovědným úřadům nebo příslušným firmám.

Do platformy je zapojeno už i několik desítek samospráv, které dohlížejí na odstranění problémů, včetně například městské části Praha 10, Litoměřic, Znojma či Zábřehu. Na druhé straně však existují i obce, které před občanskými podněty stále zavírají oči a hlášení tak i přes urgenci vyjdou vniveč.

Mohlo by vás zajímat

Reklama