První plně elektrické letadlo bude mít NASA: Model neprodukuje žádné emise skleníkových plynů

Vodík už se používá k pohonu automobilů a vlaků, ale u letadel zatím nikoliv / University of Illinois
Místo využívání fosilních paliv bude nové letadlo mít palivové články s kapalným vodíkem. Chemická energie se bude přeměňovat na elektrickou. Použití kapalného vodíku přitom obejde problémy, které způsobuje hmotnost klasických vodíkových článků. Bude-li nový letoun úspěšný, může způsobit revoluci v leteckém průmyslu. NASA chce na tento projekt uvolnit během příštích tří let přes 6 milionů dolarů.

Výzkum, který bude NASA financovat, si klade za úkol prozkoumat možnost vývoje elektrických letadel, které neprodukují emise skleníkových plynů. Projekt vedený vědci z univerzity v Illinois chce prozkoumat potenciál kapalných vodíkových palivových článků, které budou šetrné k životnímu prostředí.

Při použití chlazeného kondenzovaného kapalného vodíku místo plynného je možné rovnou generovat čistý výkon, aniž by bylo nutné mít k dispozici velké tlakové zásobníky. Tato změna by mohla dodat energii z vodíku i větším letadlům. 

Projekt je označen jako „Centrum pro kryogenické vysoce účinné technologie pro letadla,“ ve zkratce CHEETA. „Program se v podstatě zaměřuje na vývoj plně elektrické platformy pohonu pro letadla, která jako metodu skladování energie využívá kapalný vodíku v kryogenních nádobách,“ vysvětluje profesor Ansell. Dodává, že chemická energie vodíku se mění na elektrickou energii pomocí řady palivových článků, které následně pohánějí účinný elektrický systém. 

Vodík už se používá k pohonu automobilů a vlaků, ale u letadel byl problém v tom, že je třeba mít k dispozici těžké tanky, aby bylo dost tlakového vodíku k pohonu letadla. Takové tanky by letadlo enormně zatížily, proto se zakázala jejich aplikace na větší letadla.

Výzkumníci pracující na projektu CHEETA ale plánují obejít toto omezení právě využitím kapalného vodíku. Nízké teploty, které jsou potřeba pro napájení kapalným vodíkovým palivem, by zároveň měly umožnit využití technologie vysoce účinného supravodivého přenosu energie a systémů s vysokým výkonem. Zatím ale takové systémy ještě nebyly účinně realizovány, to by se ale mělo změnit. Projekt CHEETA by měl tuto mezeru překlenout a připravit cestu k elektrickým letadlům budoucnosti.  

Mohlo by vás zajímat

Reklama