- Petr Hájek
- Doprava
- 08. listopadu 2018
- 11:40
Podle prvních testů NASA je nástupce Concordu nečekaně tichý i při dosažení rychlosti zvuku
Současné testy by měly zjistit, zda obyvatelé Mexického zálivu uslyší hluk z letadel X-59 hlasitěji ve srovnání s běžnými letadly či stíhačkami a jak budou reagovat na známý sonický třesk.
Podle NASA by měl být "Syn Concordu" vybaven speciálními tichými nadzvukovými technologiemi, které by měly výrazně omezit vznik nadzvukového třesku. Hluk, který bude model X-59 produkovat při 1 515 km/h (tedy již výrazně překonávající rychlost zvuku 1 225 km/h), nebude prý silnější, než zabouchnutí dveří od auta (či hrom v dáli).
Vše se bude srovnávat i se zvukem dvojice stíhaček F/A-18 Hornet, jež vzlétnou také nad Mexický záliv a poté se proženou přes rezidenční zónu na pobřeží. Nový X-59 je totiž postaven tak, aby podobné šokové vlny lépe pohlcoval a redukoval tak jejich formování.
Jeden místní obyvatel probíhající testy okomentoval takto: „Několik hlasitých zvuků jsem slyšel v pondělí. První byl nejhlasitější a pořádně zatřásl okny. Včera byly testy již znatelně tišší." Aby to bylo celé i vědecky podložené, rozmístila NASA na zemi řadu zvukových senzorů.
Výsledky zvukových testů (tj. hlášení od stovek civilistů a naměřená data) by měly ovlivnit místní osobnosti ze světa politiky i ekonomiky, aby změnily předpisy ohledně letů nových typů supersonických letadel. Nástupce legendárního Concordu, jenž byl v provozu od roku 1976 do roku 2003, by se měl dostat do pravidelného provozu již za necelé tři roky.
První oficiální let letounu Lockheed Martin X-59, jenž zvládne cestu z Londýna do New Yorku za pouhé tři hodiny a to i bez hlasitých sonických třesků, je totiž naplánován již na rok 2021.
Sdílení
97
Twitter
Komentáře
Email