Inteligentní algoritmy zvládnou výrazně prodloužit životnost baterií do elektromobilů

 
Další 1 fotografie v galerii
Nové poznatky o aktuálním stavu baterie umožňují chránit baterie i před stárnutím / Bosch
Stres způsobuje rychlejší stárnutí buněk. To, co genetičtí výzkumníci již dávno prokázali u buněk živých organismů, platí překvapivě také pro bateriové články elektromobilů.

Podle odborníků je průměrná životnost dnešních lithium-iontových baterií osm až deset let a 500 až 1 000 nabíjecích cyklů. Většinou je garantovaný kilometrový výkon v rozmezí 100 000 až 160 000 kilometrů.

Rychlé nabíjení baterie, velké množství nabíjecích cyklů, příliš sportovní způsob jízdy a extrémně vysoké, případně příliš nízké teploty však představují pro baterie stres. To způsobuje jejich předčasné stárnutí.

Obecně platí, že čím starší jsou baterie, tím nižší je jejich výkon a kapacita a tím kratší je dojezd elektromobilu. Aby baterie vydržely déle, vyvinula nyní společnost Bosch nové služby založené na cloudu doplňující řízení baterií vozidel.

Nová technologie založená na cloudu rozpozná různé spouštěče stresu a dokáže se proti nim bránit. K tomuto účelu se nejprve přenesou všechna relevantní data týkající se baterií – například aktuální teplota okolí a chování při nabíjení – v reálném čase na cloud, kde se pomocí algoritmů strojového učení data vyhodnotí.

Bosch tak nezobrazuje jen aktuální stav baterií v jakémkoliv okamžiku, ale poprvé také dokáže poskytnout spolehlivou prognózu ohledně zbývající životnosti a výkonu baterie. To je novinka, protože doposud ještě nebylo možné přesně předpovědět, jak rychle se baterie v elektromobilu opotřebuje.

Nové poznatky o aktuálním stavu baterie umožňují chránit baterie i před stárnutím. Příklad: plně nabité baterie stárnou při zvlášť vysokých nebo nízkých teplotách rychleji. Pokud se ovšem stav nabití elektrického zásobníku sníží o pár procentních bodů, chrání to baterie před nechtěným opotřebením.

Technologie založené na cloudu se tak starají o to, aby se baterie nenabíjely na 100 procent, pokud je příliš teplo nebo zima. Na základě údajů z cloudu bude možné baterie do budoucna také lépe udržovat a opravovat. Pokud bude například rozpoznána vada nebo defekt baterie, dostane řidič nebo provozovatel vozového parku okamžitě upozornění.

Pokud to bude možné, bude baterie v servisu opravena ještě dříve, než by se neopravitelně poškodila nebo došlo k jejímu úplnému výpadku. Jedna z největších překážek pro široké uplatnění elektromobility je ta, že - existuje riziko, že bateriové články trvale ztratí výkonnost a kapacitu.

Mohlo by vás zajímat

Reklama