Víte, co vlastně znamenají nápisy na pneumatice? Určitě je nepřehlédněte

Snad nejdůležitějším faktorem při výběru pneumatiky je její rozměr / Pixabay
Při výběru pneumatik je důležité znát několik údajů, aby řidič vybral ty správné. Směrodatné jsou údaje v technickém průkazu vozidla – obdobné informace jako rozměr, nosnost, maximální povolená rychlost či věk pneumatiky však můžeme jednoduše vyčíst také z bočnic plášťů.

Při koupi nové pneumatiky by řidiči neměli opomenout nápisy na bočnicích. Pro běžného spotřebitele není důležité znát všechny, ale některé údaje jsou při pořizování nových pneumatik podstatné.

Snad nejdůležitějším faktorem při výběru pneumatiky je její rozměr. Rozměr lze přečíst na její bočnici nebo v uživatelské příručce vozidla. První trojčíslí označují šířku průřezu pneumatiky. Tento údaj se uvádí v milimetrech a označuje rozměr od vnitřní po vnější bočnici pláště.

Výška bočnice je vyjádřena v procentech šířky průřezu a nazývá se profilové číslo nebo jednoduše profil. Další důležitý údaj, uváděný vpravo od typu konstrukce je průměr ráfku, měřený v palcích. Písmeno R označuje, že pneumatika má radiální konstrukci, což znamená, že vlákna kostry pláště jsou uložena kolmo k obvodové kružnici. Protože pneumatiky nepořizujeme každý rok, případně jsme auto s danou sadou pneumatik již koupili, doporučujeme kontrolu rozměrů s technickým průkazem.

Důležitý význam mají též čísla s označením DOT, díky kterým řidič zjistí, kdy byla pneumatika vyrobena. Údaj se uvádí ve formátu týden-rok. Podle průzkumu společnosti Continental až 66 procent českých řidičů kontroluje při koupi věk pneumatik, přičemž tři čtvrtiny z nich umějí tento údaj vyčíst přímo z informací na ní.

Pokud je pneumatika starší, není třeba se hned obávat. „Množství interních testů, které jsme v uplynulých letech uskutečnili, potvrdilo, že běžný řidič nemůže rozpoznat rozdíl mezi novou pneumatikou a pláštěm vyrobeným před pěti lety. Rozdíly jsou natolik minimální, že ani profesionální testovací jezdci rozdíl nezaregistrují. Běhounová směs moderních plášťů obsahuje činidla s postupným uvolňováním, která při správném skladování chrání pneumatiku minimálně pět let,“ říká Ing. Aleš Langer z Continental Barum.

Index nosnosti představuje nejvyšší možné zatížení (v kilogramech), které vaše pneumatika snese. Tento údaj se vztahuje na maximální rychlost použití, která se dá rovněž vyčíst z bočnice pneumatiky a je označena písmenem, například v případě písmene Y je to 300 km/h.

Vůz, který jede na pneumatikách s označením 91Y, může při rychlosti 300 km/h mít maximální zatížení 2460 kg (index nosnosti krát čtyři pneumatiky). Pro zjištění těchto údajů je třeba nahlédnout do tabulek rychlostních a zátěžových indexů.

V souvislosti se zátěží můžeme na pneumatice nalézt označení XL nebo EXTRA LOAD, což znamená, že pneumatika je zesílena. Má posílenou bočnici, vyztužený celý podklad běhounu a uložení dezénových bloků, aby mohla uvézt větší náklad. Tyto pneumatiky jsou vhodné především pro vozy SUV.

Výhodou pneumatik s větší kapacitou zatížení jako možné alternativy standardních pneumatik je, že nabízejí větší rozsah maximálního zatížení. Disponují také lepší ochranou proti mechanickému poškození. Pokud rádi jezdíte terénem nebo pravidelně jezdíte po horských oblastech s naloženým autem, XL pneumatiky jsou vždy lepší volbu.

V okolí označení rozměru se nacházejí také další písmena, která určují, pro jaké vozidlo se pneumatika hodí. Písmeno P označuje pneumatiku pro osobní vozidla (passenger), pro lehká užitková vozidla se užívá označení LT (light truck) nebo písmeno C (cargo, commercial). 

Pokud má pneumatika asymetrický běhoun, najdeme na pneumatice označení Outside, což znamená, že musí být nazutá tak, aby tato strana byla zvenčí auta. Směrový běhoun nese označení nápisem Rotation a šipkou, čímž se označuje směr rotace kola při jízdě.

 

 
Buďte první

Mohlo by vás zajímat

Reklama