Hybridní automobily vypouštějí dle studie třikrát více oxidu uhličitého, než naznačují oficiální údaje

Dle studie hybridy v elektrickém režimu neujedou ani třetinu kilometrů / Pixabay
Hybridní automobily typu plug-in (do zásuvky) mohou vypouštět do ovzduší až třikrát více oxidu uhličitého, než se uvádí v testech. V reálném provozu proto mohou být škodlivější než lehčí benzinová vozidla.

Poslední studie ukázaly, že skutečná spotřeba paliva u hybridních vozidel je mnohem vyšší než ve zkušebních podmínkách. Hybridy obsahující elektrický motor a baterii jsou totiž těžší než jejich protějšky na benzin. Mnoho majitelů hybridních modulů navíc zanedbává nabíjení svých vozidel, provozuje je na benzín a ztrácí tak výhody duálního systému.

Tato zjištění přicházejí v návaznosti na oznámení vlády Spojeného království Velké Británie a Severního Irska, že prodej benzínových, naftových a hybridních automobilů bude od roku 2035 zakázán. Cílem tohoto kroku je snížit znečištění ovzduší a emise oxidu uhličitého. “Pokud jsou hybridní vozidla s připojením k síti správně nabita, umožňují řidičům dokončit většinu jízd v plně elektrickém režimu," říká Ewa Kmietowiczová, vedoucí dopravního týmu ve Výboru pro změnu klimatu. Existuje ale oprávněná obava, že hybridy v elektrickém režimu neujedou ani třetinu kilometrů. Proto vykazují vyšší emise.

Do konce roku bude většina nových modelů plně elektrických vozidel schopna ujet bez problémů 150 kilometrů na jedno nabití a zájem o hybridy poklesne. Studie společnosti pro správu paliv The Miles Consultancy provedla audit spotřeby různých elektrických hybridních vozidel.

Společnost zjistila, že vozidla vyráběná výrobci jako jsou BMW, Mercedes, Mitsubishi a Volkswagen často vykazovala 2,5 až 3krát vyšší spotřebu paliva, než bylo inzerováno. Například audit 187 hybridních BMW typu plug-in zjistil průměrnou spotřebu paliva 5,6 litrů na 100 km, ve srovnání s uváděnými údaji 1,7 litry na 100 km. Podobně odborníci zjistili, že automobily se zdánlivými emisemi oxidu uhličitého nižšími než 50 gramů na kilometr ve skutečnosti často emitují až třikrát větší množství. 

Nicméně hybridy typu plug-in se osvědčily a jejich prodej v Evropě letos podle odhadů vzroste z 220 000 na 590 000 kusů. Zájem zřejmě způsobily daňové úlevy nabízené majitelům firemních automobilů. Odborníci se obávají, že řidičům těchto vozidel se nebude chtít dobíjet auta doma na vlastní náklady a raději budou doplňovat benzin z firemní kreditní karty. Zákazníci hybridní vozidla mnohdy vůbec nenabíjí.

Oficiální údaje o spotřebě ale vycházejí z jízdy při plném nabití. Skutečná spotřeba pak odráží, jak jsou vozidla doopravdy nabíjena a řízena. Mluvčí společnosti Kia říká, že zákazníkům je při nákupu a převzetí vozidel vysvětlena správná metoda pro provozování hybridů typu plug-in. Majitelé ale bohužel tyto rady v praxi nevyužívají.  

Mohlo by vás zajímat

Reklama