Koronavirus se šíří také přes internet, hlavním příznakem nemoci je strach

Sociální sítě chtějí nasadit do boje s dezinformacemi i umělou inteligenci / Pixabay
Nový typ koronaviru SARS-CoV-2, který vyvolává onemocnění COVID-19, samozřejmě nelze brát na lehkou váhu. Měli bychom však mít na paměti, že je tu teprve první velká pandemie doby sociálních médií.

Média v těžkých dobách, jako je právě tato, dodávají masám nezbytně důležité informace. Společně se záplavou zpráv ze světa o důležitém dění jsou na internet vypouštěny dezinformace. Za ně často nesou zodpovědnost i velká média, která se mezi sebou přetahují o čtenářskou základnu, pak tu jsou ale roboti, kteří své oběti napadají na sociálních sítích. Cíl robotů je jediný – vyvolávat strach, zuřivost, úzkost a ovládat tak chování mas. 

To je důvod, proč se teď giganti jako Facebook, Google, Microsoft, Twitter a YouTube nedávno zavázali k tomu, že odstraní veškerý klamný obsah o koronaviru. Paradoxní je, že k tomuto účelu budou nakonec sloužit zase roboti, kteří klamné informace na druhé straně bariéry šíří.

Sociální sítě chtějí nasadit do akce umělou inteligenci, protože nemají dostatek zaměstnanců. Roboti nebo boti jsou obvykle spravování automatizovanými programy, které jsou řízeny lidskými uživateli. 

Vytvořit takovou dezinformační kampaň je poměrně snadné. Existují webové stránky, kde vás to rychle naučí pro účely „marketingu“. V hackerském podzemí můžete tyto služby získat i na temném webu.

V souvislosti s SARS-CoV-2 byly prostřednictvím tohoto programu použity dvě metody pro šíření klamných zpráv. První metoda spočívala v tom, že boti šířili obrázky dle současných trendů. Mezi ně patří například nákupní košíky naplněné jídlem nebo lidé masivně vyprazdňující regály v supermarketech. Důvodem je časté vyhledávání článků na toto téma. 

Druhou technikou je rozšíření obsahu. Boti se dostanou do oficiálních vládních kanálů a zpravodajských serverů. Jejich cílem je přidávat falešné komentáře a informace ve snaze vyvolat v uživatelích strach a zlost. 

Rozsah dezinformace je těžké určit. Její rozsah se dá částečně odhalit na obrázcích s hashtagy třeba na Twitteru. Například stránka Bot Sentinel dokáže pomocí strojového učení roboty najít. 26. března identifikovala 828 dezinformačních příspěvků pod hashtagy #coronavirus, 544 #COVID19 a 225 příspěvků jako #Coronavirus. Bot Sentinel dokáže rozpoznat jen roboty s hashtagy, jejich počet tak bude určitě mnohem větší. 

Robota můžete poznat i vy. U jeho příspěvků chybí lidská jedinečnost. Znamená to, že se některé informace opakují. Samotné profily nemají žádné sledující, na Twitteru jsou zaregistrování podezřele krátce, nemají ve svém jménu příjmení, opakují jeden tweet třeba hned několikrát a jejich příspěvky se týkají jen jednoho tématu – poplašných zpráv.

Vakcína strachu, kterou roboti konzumentům informací podávají, lze eliminovat jen za pomocí samotných sociálních sítí a vývoje strojového učení. Když falešný profil šířící poplašné zprávy najdete, můžete pomoci druhým tím, že takový účet nebo příspěvek nahlásíte správci. 
 

Mohlo by vás zajímat

Reklama