Dle nové studie vyhubilo dinosaury množství oxidu uhličitého v atmosféře, který vypouštěly sopky

Další 2 fotografie v galerii
Sopečná činnost zásadně přispěla k ničivým změnám klimatu na konci triasu / Pixabay
O tom, jak vlastně vymřeli dinosauři, se spekuluje celá desetiletí. Určitě bychom neměli podceňovat katastrofální důsledky dopadu obřího asteroidu, který před 66 miliony let na přelomu křídy a paleogénu nadělal na Zemi slušnou paseku.

Ovšem již z dřívějších studií víme, že ve změnách klimatu a následném masovém vymírání, sehrály důležitou roli i sopky. Jak ale upozorňuje vědecká komunita, jsou to stále jen spekulace a přesně nevíme, co dinosaury vyhubilo.

Například výzkumníci ze Severozápadní univerzity v americkém státě Illinois minulý rok zjistili, že dinosauři se potýkali s ekologickou krizí ještě před dopadem asteroidu, který mohl Zemi jenom „dorazit“. Odpovídalo tomu množství uhlíku v oceánech.

Nyní mezinárodní vědecký tým pod vedením McGillovy univerzity v novém vydání časopisu Nature Communications upozorňuje na to, že nás může potkat stejný osud jako dinosaury – tedy změna klimatu, která může zapříčinit stejné vymírání.

Vědci našli důkazy o bublinách oxidu uhličitého zachyceného v sopečných horninách z konce triasu. Podporuje to teorii o tom, že sopečná činnost zásadně přispěla k ničivým změnám klimatu na konci triasu před 201 miliony let. Tedy v období, kdy vymizela z povrchu zemského zhruba polovina žijících druhů.

Znepokojivou informací je to, že množství oxidu uhličitého z vulkanických erupcí, které bylo uvolněno do atmosféry, je srovnatelné s množstvím oxidu uhličitého, které vypouští lidstvo do ovzduší ve 21. století.

Na základě analýzy zachovalých hornin tým odhaduje, že množství emisí uvolněných v jediné erupci – tato erupce je srovnatelná se 100 000 kilometrů čtverečních lávy, která se vylila za 500 let – je s velkou pravděpodobností ekvivalentní celkovému množství, které člověk v současnosti vyprodukuje s předpokladem zvýšení globální teploty o dva stupně Celsia nad úroveň před industrializací.

„Ačkoliv nemůžeme přesně určit celkové množství oxidu uhličitého uvolněného do atmosféry, když tyto sopky vybuchly, korelace mezi tímto přirozeným vypouštěným oxidu uhličitého a vymíráním by pro nás měla být varováním,“ řekl Don Baker, profesor Země a planetárních věd z McGillovy univerzity. K tomu dodal, že nepředpokládá, že by současná úroveň vypouštění oxidu uhličitého měla způsobit přímo vyhynutí lidstva.