Přísnější ekologické normy mají zdražit auta až o 70 tisíc korun

Rozdíl mezi cenou konvenčních aut a vozů s alternativním pohonem bude výraznější ve druhém čtvrtletí letošního roku / Pixabay
Ceny automobilů každým rokem rostou o tři až čtyři procenta. Důležitý vliv na cenu aut s konvenčním pohonem mají opatření Evropské komise, která požaduje v letošním roce snížení emisí CO2 v průměru o 21 % na jeden vůz oproti roku 2018.

V opačném případě hrozí automobilkám pokuty v celkové výši 36 miliard eur. Příznivější situace je u vozů s alternativním pohonem, jejichž cena má v budoucnu naopak klesat.

O konečné podobě mobility v Česku budou rozhodovat fleetoví manažeři, kteří jsou zatím v elektromobilitě opatrní. Vliv bude mít také rozšiřování počtu dobíjecích stanic, státní podpora a další faktory. Vyplývá to z údajů společnosti Arval.

Rozdíl mezi cenou konvenčních aut a vozů s alternativním pohonem bude výraznější ve druhém čtvrtletí letošního roku. „Očekávám, že cena tradičních aut se zvýší dle kvalifikovaného odhadu o tři až čtyři procenta, což v reálu znamená zdražení o padesát až sedmdesát tisíc korun na jedno vozidlo. Na druhou stranu musím zmínit, že operativní leasing může být cestou pro firmy i soukromé uživatele v době, kdy cena aut roste. Už za první platbu získají nové auto a úspory investují do podnikání, nikoli do nákupu vozu. V ceně splátky je financování vozidla, pojištění, údržba a oprava vozidla, zajištění letních i zimních pneumatik, dálniční známka, daně a poplatky,“ upřesňuje Jiří Havel ze společnosti Arval.

Rozvoj elektromobility v Česku ovlivňuje mnoho faktorů – vedle ceny vozů je to existující poptávka jednotlivců i firem, počet dobíjecích stanic nebo dosavadní převaha motorů na benzín a naftu. Svoji roli sehrává i výrazně odlišný přístup českých fleetových manažerů, kteří dávají přednost konvenčním pohonům. „Oproti evropským kolegům se Češi liší i v přístupu k novým pravidlům pro testování spotřeby a emisí CO2. Pouze 36% tuzemských manažerů odpovědělo kladně na otázku, zda jejich firemní car policy bude zohledňovat nová pravidla pro testování spotřeby a emisí CO2 vozidel – tzv. test WLTP,“ tlumočí výsledky průzkumu Jiří Havel.

Upravovat úroveň vozů, které svým zaměstnancům poskytují, je kvůli hodnotám naměřeným podle WLTP připraveno 18 % firem v Česku a 37 % firem v ostatních zemích. Pokud dotazovaní manažeři připouštějí změny v autoparcích způsobené WLTP, spočívají tyto změny nejčastěji ve volbě jiných modelů nebo značek s nižšími emisemi, případně ve volbě jiných typů pohonů.

Mohlo by vás zajímat

Reklama