Britský startup vymyslel, jak využít kávový odpad. Bude z něj palivo

Již v roce 2017 firma Bio-bean vyvinula biopalivo na bázi kávy, které mělo být použito v dieselových autobusech v Londýně / Pixabay
S potěšením si vychutnáváte pravidelnou ranní kávu? A napadlo by vás, že by právě vaše káva mohla přispět k výrobě biopaliva? S tímto inovativním nápadem přišel britský startup Bio-bean.

Podle jedné studie z roku 2011 se ve světě vypijí zhruba dvě miliardy šálků kávy denně. Aniž bychom si to při konzumaci tolik oblíbeného nápoje uvědomovali, zůstává po nás až šest milionů tun kávového odpadu. 

Když kávový odpad putuje na skládku, při rozkládání se do atmosféry uvolňuje velké množství skleníkových plynů. A i to přispívá ke globálnímu oteplování. Bio-bean dokáže každý rok přeměnit sedm tisíc tun tohoto odpadu na biopaliva. 

V roce 2017 firma vyvinula biopalivo na bázi kávy, které mělo být použito v dieselových autobusech v Londýně. Projekt ale komerčně neuspěl, proto se společnost přeorientovala na pevná paliva pro průmyslové použití. 

Pozor, ani metoda Bio-bean se neobejde bez skleníkových plynů. Ale podle odhadů firmy je při recyklaci do atmosféry vypouštěno o 80 procent emisí méně ve srovnání s běžným odesláním odpadků na skládku. 

Na Bio-bean reagovala i profesorka v oblasti udržitelné energie Jenny Jonesová z Univerzity v Leedsu, která si myslí, že má projekt potenciál. Dodává však, že je třeba vyhodnotit a porovnat celkovou úsporu uhlíku s alternativami pro nakládání s kávovým odpadem, jako je spalování nebo proměna na kompost pro rostliny. 

Jonesová navíc zmiňuje to, že kávový odpad, stejně jako většina zbytků biomasy, má vyšší hodnoty síry a dusíku než dřevo (palivové dříví slouží ke tvorbě paliva), které při spalování do ovzduší uvolňuje škodlivé plyny, jako je právě oxid siřičitý a oxid dusičitý. 

Bio-bean zatím recykluje kávový odpad, který pochází od společností jako Costa Coffe, London Stansted Airport nebo Network Rail. Samotný proces zpracovávání odpadu vypadá tak, že jsou nejprve dekontaminovány kávové sedimenty. Pak se odstraní papírové kelímky a plastové sáčky. To, co zůstane, pak prochází sušárnou a procesem prosévání. Nakonec vznikají pelety. „Káva je vysoce kalorická a může se stát výborným palivem. Produkuje asi o 20 procent více tepla a spaluje se déle než dřevo,“ řekl ředitel firmy George May. 

I přes omezení kvůli současné, ovšem už polevující koronavirové pandemii, se Bio-bean nevzdal plánů na expanzi do celé Evropy. Mělo by se tak stát v následujících pěti letech. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama