- Martin Pokorný
- Doprava
- 21. června 2020
- 08:58
Odborníci z fakulty dopravní ČVUT prováděli unikátní měření rušení signálu GNSS
Cílem rušení bylo zjistit chování letadlové avioniky, především Multi-Mode Receiveru (MMR) za přítomnosti rušícího signálu a dopad poskytování takto degradovaných polohových informací do zpráv vysílaných systémem ADS-B (Automatic Dependent Surveillance – Broadcast).
Měření bylo prováděno na letadle Boeing 737 Max společnosti Smartwings na stojánce na prahu dráhy 22 v několika scénářích zahrnujících různé elevace rušičky vůči letadlové anténě GNSS a různé výkony rušícího signálu.
Akce byla uskutečněna ve spolupráci se společností Smartwings. Taktéž byla podpořena a schválena ze strany Letiště Praha, které zajišťovalo doprovod a dohled nad činností okolo letadla, a ze strany Řízení letového provozu ČR, které vydalo NOTAM informující o rušení, a nemohla by proběhnout bez zapůjčených vysokozdvižných plošin od Czech Airlines Technics, a zapůjčených rušiček GNSS signálu od Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost a Řízení letového provozu ČR. Měření neomezilo běžný provoz letiště.
Měření bylo součástí projektu s názvem Výzkum vlivu rušení GNSS signálu v oblasti letectví (CK01000183) podpořeného Technologickou agenturou České republiky v první veřejné soutěži programu DOPRAVA 2020+.
Projekt je řešen ve spolupráci ČVUT v Praze a GNSS Centre of Excellence, z.s.p.o., a zabývá se problematikou, jak zajistit a zlepšit bezpečnost využívání GNSS v oblasti letectví. Jeho cílem je zvýšit úroveň bezpečnosti využití signálu GNSS v letectví pomocí výzkumu a nalezení nových možností, jak rychle a efektivně detekovat rušení signálu GNSS a lépe rozpoznat míru a nebezpečí tohoto rušení.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email