Virtuální spolujezdec v nákladních vozidlech by mohl zvýšit bezpečnost i na tuzemských silnicích

 
Další 2 fotografie v galerii
V budoucnu se budou střídat fáze manuální a automatizované jízdy, kdy si budou vozidlo a řidič předávat volant jako při štafetovém závodě / Bosch
Nákladní automobily jsou páteří logistiky. Časový tlak, dlouhá pracovní doba a monotónní jízda v kolonách jsou součástí každodenního života za volantem nákladního vozidla. Pokud je pozornost řidiče rozptýlena, je unaven nebo reaguje příliš pozdě, mohou být následky velmi vážné.

Funkce automatizované jízdy jsou klíčem k zabránění nehodám a nebezpečným situacím. Varují a podporují řidiče v kritických situacích a mohou převzít stále přibývající počet monotónních a únavných úkolů.

Člověk přitom zůstává nenahraditelný v dalších fázích automatizace a v případě potřeby musí být schopen převzít řízení. Výzkumný projekt „Uživatelsky optimalizovaná technologie pro automatizovanou jízdu“ (Tango) řešil v posledních třech a půl letech jak zdokonalit interakci mezi řidičem a nákladním vozidlem.

Důraz byl kladen na řešení pro částečně a podmíněně automatizovanou jízdu (SAE level 2 a SAE level 3). Výsledkem je prototyp „asistenta pozornosti a aktivity“ – virtuálního spolujezdce, který udržuje pozornost řidiče, působí proti únavě a dělá jízdu co nejpříjemnější. Kromě společnosti Bosch jako vedoucího konsorcia se na projektu podílely společnosti Volkswagen, MAN Truck & Bus, Univerzita Stuttgart (Universität Stuttgart), Vysoká škola médií (Hochschule der Medien), Spiegel Institut a CanControls.

„V budoucnu se budou střídat fáze manuální a automatizované jízdy, kdy si budou vozidlo a řidič předávat volant jako při štafetovém závodě,“ vysvětluje vedoucí projektu společnosti Bosch Michael Schulz. „Při částečně automatizované jízdě podle SAE level 2 musí být řidič schopen kdykoli převzít řízení, v SAE level 3 je řidič upozorněn pouze na některé situace, a to za pomoci asistenta řízení. Cílem je udržovat řidiče vždy v takovém stavu, aby toho byl schopen."

Zde přichází ke slovu asistent pozornosti a aktivity. V závislosti na úrovni asistence, stavu řidiče a na tom, co mu aktuální jízdní situace umožňuje, může řidiči poskytovat různé vedlejší činnosti: od poslechu hudby a audioknih přes čtení e-mailů, chatování a psaní zpráv, sledování filmů, plánování dne a trasy až po fitness cvičení.

K tomu musí systém nejen spolehlivě rozpoznat aktuální jízdní situaci, ale musí také vnímat a správně interpretovat aktuální stav řidiče. Ať už je například unavený nebo nesoustředěný.

Za tímto účelem byly ve výzkumném projektu pro sledování vnitřního prostoru použity senzory a kombinovány s metodami umělé inteligence. Kamery detekují, zda se řidiči zavírají oči, zda velmi často mrká, ztrácí ze zorného úhlu vozovku nebo zda se mu hlava od únavy naklání na stranu.

Inteligentní algoritmy obrázky vyhodnotí, interpretují je a v případě potřeby zahájí protiopatření: od varování přes nabídku vedlejší aktivity až po aktivní zásah, například brzdění.

Mohlo by vás zajímat

Reklama