Kachnozobý dinosaurus, objevený v Maroku, musel před 66 miliony let překonat stovky kilometrů v oceánu

Lambeosaurové se vyvinuli v Severní Americe / Raul Martin
Archeologové nalezli v Maroku pozůstatky dinosaura kachnozobého, který žil před 66 miliony let. Je to poprvé, co byl v Africe nalezen člen rodiny kachnozobých dinosaurů, což naznačuje, že Anjabia musela překonat oceán.

Ajnabia byla asi 3 metry dlouhá, velká jako poník a byla členem rozmanité skupiny dinosaurů-plazů, kteří se vyvinuli v Severní Americe.

V době, kdy tento dinosaurus žil, byla Afrika ostrovním kontinentem obklopeným vodou. Dosud se tento druh vyskytoval pouze v Severní Americe, Evropě a Asii. Dr. Nicholas Longrich z Milnerova centra pro evoluci na univerzitě v Bathu uvedl, že fosilie objevili v dole u Casablanky.

Řekl, že jde o totéž jako najít klokana ve Skotsku. Do Afriky nebylo možné dojít pěšky. Tito dinosauři se vyvinuli dlouho poté, co kontinentální drift rozdělil kontinenty, a nemáme žádné důkazy o pozemních mostech, dinosaurus by na místo, kde byly nalezeny pozůstatky, musel doplavat. I když tým nedokázal říci, jak dlouho by plaval, nebo odkud pochází, vědci předpověděli, že pravděpodobně z Evropy. Zřejmě musel plavat více než 400 kilometrů. I v případě poklesu mořské hladiny jde o náročný výkon.

Vědci zkoumali charakteristické zuby a čelisti Ajnabie a zjistili, že patří do podčeledi kachních zobáků s komplikovanými kostnatými hřebeny hlavy (Lambeosaurinae). Lambeosaurové se vyvinuli v Severní Americe, než se rozšířili do Asie a Evropy, ale v Africe nebyli nikdy objeveni. Kachnozobý dinosaurus musel překonat stovky kilometrů otevřené vody, buď raftingem na troskách, plavením nebo plaváním.

Pravděpodobně to byli silní plavci, protože měli velké ocasy a silné nohy a byli často objevováni v říčních ložiscích a mořských skalách. To naznačuje, že mohli překonat uvedenou vzdálenost. Překonávání oceánů je vzácné, ale bylo už dříve pozorováno u jiných starověkých druhů ještěrek, a to včetně leguánů zelených, kteří během hurikánu používali trosky k cestování mezi karibskými ostrovy.