První komerční prodej lutecia-177 vyrobeného s pomocí technologie vyvinuté vědci v ČR

Radioizotop Lu-177 emituje nízkoenergetické částice beta, které slouží k přímému ozařování nádorových buněk / Pixabay
Americká společnost SHINE Medical Technologies oznámila, že uskutečnila první komerční prodeje lutecia-177 vyrobeného s využitím technologie vyvinuté v Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR.

Za technologií stojí Miloslav Polášek se svým týmem, který ji úspěšně otestoval ve spolupráci s výzkumníky z Ústavu jaderné fyziky AV ČR. Radioaktivní izotop Lutecium-177 (Lu-177) má velký potenciál uplatnit se v léčbě pacientů s rakovinou.

„Vědecký výzkum umí být někdy hodně frustrující. Když pak vidíte, jak se vaše technologie dostává z laboratoře do světa tak rychle, je to velké zadostiučinění,“ říká Miloslav Polášek, vedoucí skupiny Koordinační chemie při Ústavu organické chemie a biochemie AV ČR. „Aby nějaký objev mohl přinést prospěch veřejnosti, je nutné jej přetavit v praktickou aplikaci. To vyžaduje silné partnerství mezi vědou, technickým vývojem a businessem. Naše partnerství se společností SHINE opakovaně potvrzuje, že představuje správný mix těchto ingrediencí, a já věřím, že náš objev díky tomu bude brzy pomáhat mnoha pacientům po celém světě.“

Radioizotop Lu-177 emituje nízkoenergetické částice beta, které slouží k přímému ozařování nádorových buněk, poté co byl radioizotop na místo nádoru dopraven speciální transportní molekulou. Již nyní se využívá k léčbě neuroendokrinních karcinomů, má však značný potenciál i pro terapii metastatických karcinomů prostaty a dalších nádorových onemocnění. V současné době ve světě probíhá několik desítek klinických studií, které testují sloučeniny Lu-177 pro léčbu různých typů rakoviny. Vzhledem k dosavadním příznivým výsledkům se očekává, že poptávka po Lu-177 v budoucnu rychle poroste.
Lu-177 se vyrábí ozařováním terčů ytterbia-176 a jednou z klíčových překážek je jeho komplikovaná a zdlouhavá separace z ozářených terčů.

Tým vedený Miloslavem Poláškem vyvinul novou metodu, která výrazně urychluje a zefektivňuje separaci Lu-177, a tím umožňuje zásadně navýšit jeho produkci. Nová technologie byla úspěšně otestována ve spolupráci s týmem prof. Ondřeje Lebedy z Ústavu jaderné fyziky AV ČR a byla v roce 2019 licencována americké společnosti SHINE Medical Technologies. Firma nyní pracuje na tom, aby technologii využila pro masovou produkci Lu-177 pro dodávky na globální trh.

„Jedná se o opravdu vzrušující milník, protože Lu-177 je pro některé typy nádorů něco jako chytrá bomba,“ komentuje první uskutečněné prodeje Greg Piefer, výkonný ředitel SHINE Medical Technologies. „Schopnost cílit s vysokou přesností na metastazující rakovinné buňky může dát naději na přežití pacientům, kteří dosud neměli žádnou reálnou možnost léčby. Jsme nadšeni z toho, co na trh přinášíme, a věříme, že sehrajeme důležitou roli v zajištění přístupu pacientů na celém světě k tomuto velmi důležitému radioizotopu.“