Čína staví hypersonický tryskový motor, který umožní doletět kamkoliv na světě do 2 hodin

Takto láme zvukovou bariéru americká stíhačka, uvidíme, jak si povede čínská novinka / Pixabay
V aerodynamickém tunelu byl úspěšně otestován čínský hypersonický tryskový motor, který umožní létat až 16násobnou rychlostí zvuku. Prototyp se nazývá Soramjet a pokud tento motor bude někdy nainstalován do komerčních letadel, bylo by možné cestovat do kterékoli části světa za méně než dvě hodiny.

Vědci z Pekingu, kteří projekt vedli, tvrdí, že tento motor lze použít k pohonu letadel, která vzlétnou z tradiční dráhy, dostanou se třeba i na oběžnou dráhu a přistanou na letišti po opětovném vstupu do atmosféry naší planety.

Pokud by se takové hypersonické motory vůbec daly vyrobit, mohly by být použity i jako devastující vojenské zbraně. Zkoušky v tunelu v Pekingu byly prováděny až na Mach 9, tedy až devětkrát vyšší než rychlost zvuku. Rychlost zvuku je 1235 km/h. Experiment byl úspěšný a motor pracoval stabilně.

Vědci odhalili revoluční technologii ve vědeckém článku publikovaném Jiang Zonglinem, profesorem na Čínské akademii věd. Úspěch na Mach 9 byl umožněn použitím jiného přístupu k formě hypersonických proudových motorů, známých jako scramjets (Supersonic-Combusting Ramjet). Tyto nadzvukové spalovací náporové motory se liší od tradičních proudových motorů na současných letadlech a nemají žádné pohyblivé části. Místo toho používají svoji vysokou rychlost ke stlačování vzduchu před sebou, což spaluje palivo a vytváří pohon. 

Tyto motory, které jsou stále ve fázi testování, však mají zásadní chybu, která jim brání překonat Mach 7. Spoléhání se na stlačování vzduchu před motorem a jeho používání znamená nevyhnutelné rázové vlny, které by plameny uhasily a motor by vypnul. Scramjets jsou založeny na teorii, kterou původně navrhl inženýr Richard Morrison v roce 1980. Ten uvedl, že rázové vlny mohou být použity k zapálení paliva, a to nejen k eliminaci problému u scramjet motorů, ale také jeho proměnění v pozitivum. 

Podle zprávy nový motor sestává z jednostupňového přívodu vzduchu, který směruje vzduch do spalovací komory, kde zapaluje palubní vodíkové palivo. Profesor Jiang vedl tým odborníků, kteří se pustili do stavby stroje, který tuto techniku ​​používá od nuly. 

Nakonec se to povedlo a na rozdíl od scramjetů nový typ motoru dokázal fungovat až na Mach 9. Na Zemi ale zatím není žádná laboratoř schopná testovat hypotézu fungování na Mach 16. 

Mohlo by vás zajímat

Reklama