Modrý plyn dostane Teslu na lopatky, nový proces výroby vodíku pohání auta na větší vzdálenost

Přestože je společnost Tesla označována jako ekologická, používá při výrobě baterií lithium / Pixabay
Značka Tesla míří rychle k tomu stát se gigantem v automobilovém průmyslu, protože se svět přiklání k elektrickým vozům a zbavuje se aut na fosilní paliva. Nová technologie výroby vodíku však přichází s potenciálem ohrozit společnost Elona Muska a její elektrická vozidla poháněná bateriemi.

Modrý plyn – modrý vodík – je čisté palivo vyráběné kombinací výroby vodíku ze zemního plynu (metanu) se zachycováním a ukládáním uhlíku. Výsledný produkt lze použít v elektrických vozidlech s vodíkovými palivovými články pro výrobu energie bez škodlivých emisí – pouze zbytkových vodních par.

Modrý vodík může pohánět vozidla na vzdálenost přibližně 483 km na jednu plnou nádrž, zatímco systém Tesly poskytuje v průměru na plnou baterii 402 km. Načerpání paliva trvá méně času a automobily vydrží déle než vozidla na baterie, což ohrožuje Teslu. 

Celý svět se snaží eliminovat emise a bojovat proti změně klimatu. Například vláda Velké Británie oznámila zákaz prodeje nových benzínových a naftových automobilů, který vstoupí v platnost od roku 2030. Tento krok nebude přínosem pouze pro životní prostředí, ale bude i výhodou pro výrobce elektromobilů, jako je Tesla.
 
Ovšem Teslu mohou ohrozit pokroky kolem modrého plynu, což je jeden z názvů plynného vodíku, který se vyrábí uhlíkově neutrálním procesem – na rozdíl od konvenční nebo „šedé“ výroby vodíku, při které se uhlíkový vedlejší produkt uvolňuje do atmosféry.

Vyrábí se jedním ze dvou procesů – přezdívaných „parní reformace metanu“ a „autotermální reformování“ - při nichž se metan a voda přeměňují na vodík a oxid uhelnatý. Produkt této reakce na bázi uhlíku je poté zachycen. Nedochází k jeho vypuzení do atmosféry, kde by přispíval ke globálnímu oteplování.
 
Vozidla poháněná modrým plynem emitují pouze vodu a teplo. Mají palivové články, ve kterých je vodík kombinován s kyslíkem v takzvané elektrochemické reakci. Vyrábí se tak elektřina, kterou lze použít k napájení elektromotoru nebo k dobití baterie, v závislosti na konstrukci daného automobilu. Přestože je společnost Tesla označována jako ekologická, používá při výrobě baterií lithium.

Proces extrakce kovu vyžaduje více než 8400 litrů vody na tunu lithia, poškozuje půdu a způsobuje znečištění vzduchu. Podle webu společnosti Tesla sice žádná z vyřazených lithium-iontových baterií nejde na skládku a 100 % je recyklováno, ale i tak má nové modré palivo výhodu. Vozidlo s ním dojede na plnou nádrž přibližně o 80 km dále.
 
U modrého plynu se zatím hledá způsob, jak ho nabídnout zákazníkům. Vodíkové palivové stanice jsou v počátečních fázích vývoje, nejsou široce dostupné. Dokud se s modrým plynem neseznámí veřejnost, zdá se, že svět bude pokračovat v přechodu na vozidla s elektrickým pohonem.

Mohlo by vás zajímat

Reklama