Na Mezinárodní vesmírné stanici byly objeveny tři nové bakteriální druhy

Mikroby mohou ovlivnit zdraví posádky, strukturu kosmické lodi nebo kontaminovat planety / Pixabay
Bakteriální a houbovité druhy jsou na Zemi našimi stálými společníky. Výjimkou nejsou ani astronauti a prostředí s nízkou gravitací. Na palubě Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) byly objeveny tři nové druhy bakterie a jedna již známá. Pocházejí ze Země.

Vědci z Ameriky a Indie, kteří spolupracují s NASA, získali z výtěrů na několika místech ISS celkem čtyři bakteriální druhy. Jeden z nich byl objeven na jídelním stole, druhý na horním panelu ve výzkumné oblasti, která slouží k výzkumu gravitace, a třetí se ukrýval v kopuli observatoře. Jeden z druhů, Methylorubrum rhodesianum, je nám známý, tři jsou dosud nepopsané.

Jedná se o tyčinkovité bakterie, které patří do čeledi Methylobacteriaceae. Obvykle se vyskytují v půdě a sladké vodě, kde podporují růst plodin, fixují dusík, a rostliny chrání proti patogenům. To je dobrá zpráva, protože právě takové bakterie mohou podpořit úsilí v pěstování plodin během dlouhých kosmických letů.

Jsou dvě možnosti, jak se na palubu stanice tito nenápadní společníci dostali. Na ISS mohli přežít od jejího vzniku. Nebo na ni dorazili spolu s novými astronauty a nákladem. „Všechny mikroby v ISS pocházejí ze Země. Jsou zde astronauti a náklad se neustále vyměňuje. Žádná z těchto položek není zcela sterilní,“ řekla Christine Moissl-Eichingerová, mikrobioložka na Lékařské univerzitě v Grazu v Rakousku.

Tým z Univerzity Jižní Kalifornie, který vedl výzkumník Swati Bijlani, navrhl nové druhy pojmenovat jako Methylobacterium ajmalii, tedy po Ajmalovi Khanovi, uznávaném indickém vědci v oblasti biologické rozmanitosti. Genetická a taxonomická analýza naznačila, že souvisejí s druhem Methylobacterium indicum. Tato bakterie se vyskytuje na rýžových zrnech.

Je důležité typy mikrobů, které se v prostředí, jako je ISS, mohou akumulovat, přežít a dokonce i prosperovat, pochopit. Neboť mohou ovlivnit zdraví posádky, strukturu kosmické lodi nebo kontaminovat planety a další kosmická tělesa.

Moissl-Eichingerová se však na objev dívá skepticky. Podle ní zjištění, že jde o neznámé druhy, nemění nic na tom, že tyto bakterie mohou být nedůležité. „V každé lžíci půdy nebo vzorku stolice jsou stovky nepopsaných mikrobiálních druhů. Jsem si jistá, že na palubě ISS stále existují stovky nebo dokonce tisíce méně charakterizovaných, možná dokonce neznámých mikroorganismů."

Dodává ale, že samotný nález zajímavý je. Jelikož lidstvo směřuje k budoucnosti astronautů na Marsu, je třeba si uvědomit, že budou dlouhou dobu putovat s miliardami mikrobů. „Pro pěstování rostlin na extrémních místech, kde jsou minimální zdroje, je izolace nových mikrobů, které podporují růst rostlin ve stresových podmínkách, nezbytná,“ stojí v prohlášení od dvou vědců z NASA. Může se to hodit i pro cestu na rudou planetu.

A že bakterie v drsných podmínkách ve vesmíru přežít opravdu dovedou, to už víme. Například Deinococcus bacteria je extremofilní bakterie. Na povrchu ISS přežila tři roky poté, co tam byla záměrně dopravena. Vysloužila si místo v Guinnessově knize rekordů jako nejodolnější bakterie na světě.