Rekordní jízda s nulovými emisemi: Hyundai NEXO ujel na jednu nádrž 887 kilometrů

 
Další 2 fotografie v galerii
Naplnění nádrže modelu NEXO trvá tři až pět minut / Hyundai
Rekordní jízda vedla z Melbourne až za Broken Hill a ukázala velký potenciál vodíku jako čistého paliva. NEXO má oficiální údaj dojezdu 666 km (podle metodiky WLTP) a naplnění jeho nádrže trvá tři až pět minut.

Australský tým překonal za volantem elektromobilu Hyundai NEXO s palivovými články (FCEV – Fuel Cell Electric Vehicle) světový rekord v nejdelším dojezdu na jednu náplň nádrže pro vozidla s pohonem na vodík.

Australský jezdec Brendan Reeves, který jezdí se soutěžními vozy Hyundai, se vydal na cestu za rekordem se sériovým vozem NEXO z předměstí Essendon Fields v Melbourne. Po 807 km hospodárné jízdy dojel Reeves do města Broken Hill a palubní počítač mu i nadále ukazoval ještě překvapivě dlouhý dojezd.

V jízdě tedy pokračoval do Silvertonu, obce v australském vnitrozemí na periferii města Broken Hill, která se proslavila jako místo děje postapokalyptického akčního filmu Šílený Max 2 (známého rovněž pod názvem „Bojovník silnic“). A odtud ujel ještě cca 60 km po silnici Wilangee Road až za motel a kemp Eldee Station, kde NEXO spotřebovalo i poslední zásoby vodíku ze své nádrže.

Podle palubního počítače modelu NEXO byla celková ujetá vzdálenost 887,5 km. Tím byl překonán předchozí světový rekord 778 km, stanovený francouzským vzduchoplavcem Bertrandem Piccardem, rovněž za volantem modelu NEXO, při jízdě napříč Francií z obce Sarreguemines do města Le Bourget.

Zástupce australského autoklubu RACV (Royal Automobile Club of Victoria) před jízdou zapečetil plnicí hrdlo nádrže modelu NEXO a zástupce sdružení NRMA (National Roads and Motorists‘ Association) na konci cesty potvrdil nepoškozenost pečeti nádrže.

Vzdálenost naměřená samostatnou jednotkou GPS na palubě vozu NEXO byla 903,4 km, zatímco aplikace Google Maps ukázala vzdálenost 905 km. Pro účely testu se však k oficiálnímu měření ujeté vzdálenosti použil palubní počítač modelu NEXO.

Jízda trvala 13 hodin a šest minut, průměrná rychlost byla 66,9 km. Kontrolka nízkého stavu paliva v nádržích se na přístrojové desce modelu NEXO rozsvítila při 686 km, ale to ještě zbýval dojezd více než 200 km. Kontrolka začala svítit přerušovaně po ujetí 796 km, když zbývalo 90 km reálného dojezdu.

NEXO spotřebovalo během jízdy celkem 6,27 kg vodíku. Průměrná spotřeba paliva tedy vychází na 0,706 kg/100 km. Vůz při jízdě vyčistil 449 100 litrů vzduchu – takové množství postačuje k dýchání 33 dospělých osob na celý den – a z jeho plastového výfukového potrubí vycházela pouze vodní pára a kapky. Emise CO2 byly nulové, přičemž běžný osobní automobil poháněný spalovacím motorem by na stejné trase vypustil do ovzduší cca 126 kg CO2.

Mohlo by vás zajímat

Reklama