- Martin Pokorný
- Doprava
- 19. května 2021
- 16:07
První dálkový let poháněný udržitelným leteckým palivem byl uskutečněn na trase Paříž – Montreal
Letoun Airbus A350, jehož tanky byly poprvé plně naplněny udržitelným palivem z francouzských závodů společnosti Total, se vznesl v úterý 18. května 2021 v 15:40 hodin na letu Air France číslo 342 z terminálu 2E z letiště Charlese de Gaulle.
Úterní let je hmatatelným výsledkem společných ambicí čtyř nadnárodních skupin, snahy dekarbonizovat leteckou dopravu a rozvíjet dodavatelský řetězec SAF ve Francii, což je předpokladem pro zobecnění jejich použití na francouzských letištích.
Pro použití biopaliv nejsou nutné žádné úpravy skladovací a distribuční infrastruktury, letadel ani motorů. Jejich postupné zavádění po celém světě by mělo výrazně snížit emise oxidu uhličitého v letecké dopravě v souladu s cíli udržitelného rozvoje OSN.
Biopalivo použité pro tento konkrétní let bylo vyrobeno z odpadu a zbytků pocházejících z oběhového hospodářství. Společnost Total vyrobila SAF z použitého kuchyňského oleje ve své biorafinérii La Mède v jižní Francii a v továrně Oudalle poblíž Le Havru, aniž by použila jakýkoli panenský rostlinný olej.
Tato první 100% francouzská společnost na výrobu SAF získala certifikaci ISCC-EU od Mezinárodní organizace pro certifikaci udržitelnosti a uhlíku. Šestnáctiprocentní směs při tomto letu zabránila emisím dvaceti tun CO2.
Vývojem a podporou první průmyslové výroby SAF ve Francii připravují společnosti Air France-KLM, Total, ADP Group a Airbus Francii cestu k inovacím v oblasti energetiky a životního prostředí. Francouzská legislativa požaduje, aby letadla k roku 2022 využívala alespoň 1 % SAF pro všechny lety z Francie, což předbíhá evropskou ambici postupně se zvyšovat na 2 % k roku 2025 a 5 % k roku 2030 v rámci Evropské zelené dohody. Aby společnost Total splnila tyto požadavky, bude od roku 2024 vyrábět SAF také na své plošině Grandpuits nedaleko Paříže.
Realizovaný let z Paříže do Montrealu rovněž ilustruje synergii různých faktorů snižování ekologické stopy letectví, tj. udržitelného leteckého paliva, letadel nejnovější generace
a elektrifikace pozemního provozu.
Airbus A350 použitý pro tento let spotřebuje o 25 % méně paliva než jeho předchůdce. Letadlo bylo navíc obsluhováno prvním 100% elektrickým tankovacím vozem, který byl vyvinut ve Francii s využitím odborných znalostí společnosti Total, a veškeré pozemní podpůrné vybavení používané společností Air France bylo plně poháněno elektřinou.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email