Astronomové varují, že vesmírný odpad zničí noční oblohu, jak ji známe

Úklidová testovací mise oběžné dráhy Země začne v roce 2025 / Pixabay
Důvod, proč se observatoře nacházejí mimo města, je světelné znečištění oblohy. Podle mezinárodní studie je ovšem na oběžné dráze už tak obrovské množství satelitů a kosmického smetí, že již prakticky nebude možné nadbytečnému světlu na obloze uniknout.

Vědci ze Spojených států a Evropy uvádějí, že Zemi obíhá více než 9300 tun vesmírných objektů vytvořených člověkem. Tyto objekty zahrnují funkční i nefunkční satelity a zbytky starých raket. Jejich množství údajně může zvýšit jas noční oblohy až o 10 procent.

Studie vyšla v Monthly Notices of the Royal Astronomical Society. „Naší primární motivací bylo odhadnout potenciální příspěvek k jasu noční oblohy z extrémních zdrojů, jako jsou vesmírné objekty na oběžné dráze,“ vysvětlil vedoucí výzkumu Miroslav Kocifaj ze Slovenské akademie věd a Univerzity Komenského na Slovensku.

„Očekávali jsme, že zvýšení jasu oblohy bude jen okrajové, pokud vůbec, ale naše první teoretické odhady se ukázaly jako mimořádně překvapivé,“ pokračuje vědec.

Dodal, že vesmírné smetí rozptylují odražené sluneční světlo. Na obloze tak vytváří jasné světelné pruhy, které jsou k nerozeznání od hvězd, přičemž efekt je nejjasnější, když oblohu pozorujeme pouhýma očima.

Na rozdíl od pozemního světelného znečištění je prý to na noční obloze vidět na velké části zemského povrchu. Astronomové sice observatoře staví na odlehlých místech daleko od světelného smogu, tato forma světelného znečištění má ale nakonec mnohem větší geografický rozsah.

Co s tím? Evropská kosmická agentura (ESA) podepsala smlouvu se švýcarským startupem ClearSpace SA pro demonstraci čištění oběžné dráhy. Tato akce proběhne tak, že sonda  ClearSpace-1 v rámci testu zachytí horní stupeň adaptéru Vespa, který Zemi obíhá ve vzdálenosti 600 až 800 kilometrů. Objekt je podle astronomů vhodný pro testování vesmírného úklidu, protože jde o těleso tvořené jedním kompaktním tělesem. Úklidová testovací mise začne v roce 2025.