- Martin Pokorný
- Doprava
- 21. června 2021
- 08:32
Nový Hyundai i20 N debutoval v letošním 24h závodě na Nürburgringu
Kromě vozů i20 N se na start závodu postavily také závodní cestovní vozy i30 N TCR a Elantra N TCR.
Model i20 N dojel při svém debutu ve „čtyřiadvacetihodinovce“ na Nürburgringu na solidním 97. místě v celkovém hodnocení. Jezdci – Marc Ehret, Kai Jordan, Markus Lungstrass a Guido Naumann – ukázali navzdory vynucené sobotní zastávce kvůli opravám skvělé výkony a spolehlivost modelu Hyundai pro běžný silniční provoz.
Dva prototypy modelu i20 N absolvovaly v Evropě před jeho debutem náročné testy odolnosti bez významných problémů. Už v roce 2019 ujel prototyp modelu i20 N na mokrém i suchém povrchu Severní smyčky celkem 481 kol. Tento urychlený test odolnosti zahrnoval tedy 10 000 km jízdy na 90 až 95 procent maximálního výkonu během pouhých pěti až šesti týdnů.
Vůz i20 N z předsériové výroby podstoupil v letech 2020 až 2021 simulaci celé životnosti při průměrném používání evropskými zákazníky. Kromě cca 1000 kilometrů na Severní smyčce přitom ujel více než 100 000 kilometrů na veřejných pozemních komunikacích v horkém podnebí Španělska i v mrazivé švédské zimě.
Nový model i20 N posloužil jako základ závodního vozu i20 N pro 24h závod na Nürburgringu. Tato upravená verze modelu i20 N zaujme zcela novým vzhledem, technicky se však dalekosáhle shoduje s verzí pro běžný silniční provoz. Jednotlivé odlišnosti mezi závodním a sériově vyráběným vozem jsou minimální. Z toho je patrný nesmírný výkonový potenciál modelu i20 N.
Základem jakéhokoli sportovního vozu, zvláště pak aspiranta na vítězství v závodě 24 h Nürburgringu na Severní smyčce, je výkonný motor. Jak závodní vůz, tak i sériově vyráběný model i20 N je vybaven přeplňovanou jednotkou 1.6 T-GDI.
Zatímco však motor modelu i20 N poskytuje nejvyšší výkon 204 k a maximální točivý moment 275 Nm, motor závodního vozu nabízí nejvyšší výkon 220 k. Zvýšení výkonu má pozitivní vliv na zrychlení vozu a jeho nejvyšší rychlost. Oba vozy jsou vybaveny 6stupňovou mechanickou převodovkou.
Odolná a z hlediska jízdních vlastností vynikající konstrukce sériově vyráběného modelu i20 N byla základem, na kterém nebylo pro Severní smyčku nutné nic měnit. Oba vozy jsou vybaveny individualizovaným zadním spoilerem, který vylepšuje aerodynamiku za všech podmínek, a velkými otvory pro přívod chladicího vzduchu k přeplňovanému motoru a brzdám. Přední maska chladiče navíc v obou případech převzala nezaměnitelný design s motivem šachovnicové vlajky a logem N.
Závodní vůz sdílí se svým sériově vyráběným sourozencem také stejné prvky výbavy pro mimořádně sportovní jízdu. Vyrovnávání otáček při řazení zaručuje minimální narušení stability vozu, prodlužuje životnost a umožňuje rychlejší řazení. Mechanický samosvorný diferenciál s omezeným prokluzem, N Corner Carving Differential, zaručuje vynikající řiditelnost a jedinečné zážitky při průjezdu zatáčkou.
Oba vozy jsou navíc vybaveny funkcí Launch Control, která maximalizuje trakci a minimalizuje prokluz kol, přestože se v závodě 24 h Nürburgringu s letmým startem neuplatnila.
Oba vozy se nejvíce odlišují v interiéru. U závodní verze musela být optimalizována hmotnost, aby dosahovala ještě vyšších výkonů. Skelet karoserie je vyztužen lehkým bezpečnostním rámem a sedadlo spolujezdce bylo odstraněno. V prostoru zadních sedadel je umístěna palivová nádrž s objemem 100 litrů, který je optimalizován s ohledem na délku závodu na Severní smyčce.
V sériově vyráběném modelu i20 N si mohou cestující užívat sportovní sedadla N s integrovanými opěrkami hlavy, která poskytují tělu vynikající oporu. Sportovní volant N obšitý perforovanou kůží skvěle padne do ruky. Ze sériově vyráběného modelu pocházejí také snadno dosažitelné ovládací prvky a hlavice řadicí páky s logem N.
Sdílení
Twitter
Komentáře
Email