Tyrannosauři vždy nebyli na vrcholu potravního řetězce. Vědci našli dravce, který vládl před nimi

Osmimetrová šelma vážila 1000 kilogramů, byla tedy delší než slon africký a těžší než bizon / Sage Ross/Wikimedia Commons
Tyrannosaurus rex, nejděsivější dravý dinosaurus všech dob. Těžko pomyslet, že některé z vyhynulých zvířat mohlo být ještě horší. A právě takový predátor se žraločími zuby žil na území dnešního Uzbekistánu před 90 miliony let.

Kus čelisti byl objeven v 80. letech v poušti Kyzilkum. Vědci jej později znovuobjevili v muzejní sbírce v Uzbekistánu a prozkoumali, přičemž tvorovi dali jméno Ulughbegsaurus uzbekistanensis po astronomovi, matematikovi a sultánovi Ulugh Begovi z 15. století.

Paleontology překvapilo, že dinosaurus byl srovnatelný s Tyrannosaurem rexem. Osmimetrová šelma vážila 1000 kilogramů, byla tedy delší než slon africký a těžší než bizon.

Nově popsaný druh náleží do rodiny carcharodontosaurů, což byli gigantičtí predátoři se žraločími zuby. Tato děsivá zvířata byla konkurenty tyrannosaurů, jejichž nejznámějším druhem je Tyrannosaurus rex.

I přes jistou podobnost obou skupin byli carcharodontosauři štíhlejší a lehčí než tyrannosauři, dorůstali však větších rozměrů. Před zhruba 80 až 90 miliony let tito tvorové zmizeli a tyrannosauři převzali roli vrcholových predátorů.

V době, kdy se po území dnešního Uzbekistánu proháněl U. uzbekistanensis, tak zde žil menší tyrannosaurus Timurlengia. Ten byl se svou délkou o čtyř metrech mnohem menší než U. uzbekistanensis, šlo tedy o období, kdy carcharodontosaurus ovládal potravní řetězec a tyrannosauři v něm byli pod ním.

Zdroj: Royal Society Open Science